Terug naar media

Blog: Millennials. Meer dan alleen fun?


Blog: Hoe ga jij om met Millennials?
Blog: Millennials, fun en de war of talent

‘Wie zijn toch die jonkies die mijn afdeling komen bestormen?’ Nu, dat zijn de ‘Millennials’. Na een generatie aan babyboomers, generatie X en de pragmatische generatie is het nu tijd voor de Millennials. Het is tijd voor de ‘FUN’ generatie.

‘War for Talent’. Fun op de arbeidsmarkt!

Recent heb ik op evenementen van Emerce en Recruiters United mijzelf verder verdiept in mijn eigen generatie en ook jou is het vast niet ontgaan. Er is veel aandacht voor de arbeidsmarkt en ‘The War for Talent’.  Werkgevers doen alles om met creatieve programma’s de millennials te werven, waardoor de ‘business programs’ en ‘case studies’ op exotische locaties je om de oren vliegen.

Daten op een fantastische wijze met je toekomstig werkgever, onder het motto van ‘work hard play hard’, hoe ziet dat er uit? Eerst werk je in een team aan een realistische, vaak strategische bedrijfsuitdaging om jezelf daarna klaar te maken voor een 5-gangen diner op het strand met een afsluitende cocktail party. Super leuk, maar de lat ligt onverbiddelijk hoog.

Wat is een Millennial eigenlijk?

Een Millennial is geboren tussen de 1982 en 2004 en is opgegroeid met telekids, Nokia 3210, flippo’s, msn en facebook. Een generatie met grote potentie, omdat ze flexibel zijn en vanuit een bepaalde visie levensdoelen nastreven. En een generatie die wordt gehuiverd, omdat zij de dingen toch echt anders zien.

Maar men is ook kritisch, zo wordt de Fungeneratie ook negatief getypeerd als egoïstisch, niet loyaal en een generatie die zonder focus door het leven gaat. Wat er over Millennials en andere generaties geschreven wordt kan je hier lezen

De positieve kenmerken van deze Fungeneratie zijn initiatiefrijk, optimistisch, sterk in het signaleren van kansen, ambitieus, besluitvaardig en zij streven persoonlijke doelen na. Ook vinden zij authenticiteit belangrijk en verwachten zij respect, zelfs zonder het eerst te moeten verdienen. Deze eerste competenties komen sterk overeen met het competentieprofiel van een topondernemer. En dat maakt deze generatie zeer potentieel en is de reden dat er flink gestreden wordt om deze kneedbare ruwe diamantjes.

Daar zit je dan, met een Millennial in je team

Begrip voor elkaar op de werkvloer werkt natuurlijk altijd. Millennials moeten de hoge verwachting waarmaken en jij kijkt naar een ‘verwende’ starter.  Erken dus allereerst elkaars kwaliteiten. Besef dat je als ‘oudere’ vaak in de meerderheid bent en mede de cultuur bepaalt en onbewust vastzit in structuur en cultuur ‘zo doen we dat nu eenmaal’. Indien je de dialoog met deze groep jongeren doodslaat dan zijn ze snel vertrokken.

Elkaars kwaliteiten erkennen

Op het moment dat er samenwerking plaatsvindt tussen meerdere generaties zullen de oudere generaties de creativiteit van de jongeren overnemen en opnieuw herleven. Het is belangrijk elkaars kwaliteiten te waarderen, krachten te benutten en zwakheden weten te ondersteunen. Het gaat tenslotte allemaal om het erkennen van de ongelijkheid.