Terug naar media

Blog: Verbod op koud bellen in 2018


wendy blogt over verbod op koud bellen
Blog: Verbod op koud bellen in 2018!

Telefonische acquisitie is zooooo 2017!

Ook al lijkt het nog ver weg, toch komt het moment dichterbij. Het moment waarop er een verbod lijkt te komen op koud bellen. Namen, telefoonnummers en e-mailadressen van bedrijven gaan dan ook onder de wet bescherming persoonsgegevens vallen. Je mag dan alleen nog degenen benaderen die hebben aangegeven daarvoor open te staan. Dit kun je vergelijken met het invullen van je gegevens op websites om kans te maken op het winnen van een prijs, waarbij in kleine letters vermeld staat dat je daarbij toestemming geeft om benaderd te worden voor acties.

Als de berg niet naar Mozes komt…

Hoe groot is de kans dat de bedrijven op jouw koude acquisitielijst hebben aangegeven gebeld te mogen worden? Waarschijnlijk vrij laag. Dus dan blijft de vraag, hoe gaan we onze potentiele opdrachtgevers bereiken? Bij Octas hebben we onze werkwijze al aangepast, om naast het koude bellen op andere wijzen in contact te komen met potentiele opdrachtgevers. En ik vind deze andere manier van in contact komen met potentiele opdrachtgevers, ook echt een verrijking op het werk als accountmanager. Naast het feit dat je een boost geeft aan je positionering als organisatie op de (arbeids)markt.

Sharing is caring: 5 tips!

En omdat jij als bloglezer onderdeel uitmaakt van het Octas netwerk, deel ik met jou graag 5 tips die naar mijn mening helpen om je beoogde doelgroep te bereiken, zonder ook maar één koud belletje te plegen:

  • It’s all about content. Schrijf voor jouw doelgroep interessante en relevante content. Denk hierbij aan actualiteiten binnen een vakgebied, blogs of ontwikkelingen binnen een sector. Laat je content spreken en zorg op deze manier voor een interesse in jouw bedrijf onder jouw doelgroep.
  • Back to the old days. Wat is er mis met de goede oude advertentie? Onderzoek welke (vak)bladen worden gelezen door jouw klanten en adverteer! Vermeld daarin duidelijk je contactgegevens en zorg dat je er klaar voor bent om platgebeld te worden door potentiele nieuwe klanten.
  • Neuromarketing. Reclamespotjes en jingles blijven hangen in onze hersenen. De kracht van herhaling, gegoten in een boodschap met beeld en geluid. Zo bereik je een doelgroep die, wellicht niet nu, maar wel op een later moment behoefte heeft aan jouw dienstverlening. En het is sowieso goed voor de naamsbekendheid van je bedrijf.
  • Netwerk je suf. Zorg dat je aanwezig bent bij evenementen waar jouw klanten ook rond lopen. Bezoek kennissessies, seminars en mocht je het leuk vinden, organiseer zelf een inhoudelijk evenement.
  • Referrals! Als laatste, laat mond-tot mond reclame haar werk doen. Als jouw dienstverlening wordt gewaardeerd, vertellen jouw klanten het door. En zo melden potentiele klanten zich ook vanzelf bij jou.

Continuous improvement

En nu hoor ik je al denken, dat kost geld! Want wie schrijft de content, wie maakt de advertenties op, wie levert de korte en pakkende jingle? Een goede voorbereiding is het halve werk. Zet je team klaar, zorg dat je de juiste partijen vindt om mee samen te werken en leer van de acties die je verricht. Meten is weten! Wees zelfkritisch op je dienstverlening, je uitingen in de markt en draai aan de knoppen van geld, tijd en energie om je doelgroep te bereiken. Uiteindelijk zetten de door jou gemaakte kosten zich om in baten, daar ben ik van overtuigd. Is het niet op de korte termijn, dan is het wel op de lange termijn!