Terug naar media

Eventverslag: Groeicollege – Waar komt die groei vandaan?


Eventverslag: Groeicollege – Waar komt die groei vandaan?

Eventverslag: Groeicollege 16 mei in Utrecht

Waar komt die groei vandaan?

Op 16 mei was ik aanwezig bij het Groeicollege in Utrecht. Deze dag bestond uit een programma waarbij met name de thema’s Strategie & Leiderschap én Management & Mensen mijn aandacht hadden. Natuurlijk ging het ook veel over groei. Wist je dat de meeste bedrijven helemaal niet groeien? Ongeveer 15% van alle MKB bedrijven groeien daadwerkelijk en gelukkig zitten wij daarin. In de huidige hoogconjunctuur is het voor ons niet alleen mooi dat we groeien, maar ook noodzakelijk. Wij hebben namelijk te maken met opdrachtgevers die vooral partnerships aangaan met partijen die een minimum volume kunnen leveren. En daarnaast groeien onze concurrenten ook, en om die voor te blijven moeten we zowel in kwantiteit als in kwaliteit groeien.

Innoveren met luxe

Raymond Kloosterman van Rituals vertelde tijdens het Groeicollege een heel boeiend verhaal over de groei die zijn bedrijf heeft doorgemaakt. Het kostte Rituals 4 jaar om van 1 naar 2 winkels te groeien. Nu zijn er zo’n 650 Rituals winkels en openen ze elke week 2/3 nieuwe winkels. De groei van Rituals zit niet alleen in aantallen, maar ook in innovatief vermogen. Ongeveer 45% van hun productenportfolio wordt jaarlijks vervangen. Om te blijven innoveren kent Rituals naast een operationeel MT ook een creatief MT. Het huidige merk Rituals is bijzonder sterk daarom werken andere bedrijven, zoals de Bijenkorf en diverse hotelketens, graag met hun samen.

Ook de distributie van de producten van Rituals is in de afgelopen jaren verbeterd. Waar zij vooral als winkel begonnen kennen zij nu ook andere afzetgebieden. Denk hierbij aan e-commerce, wholesale (shop-in-shop) en travel (hotels, luchtvaartmaatschappijen).

Naast deze ontwikkelingen is het Rituals gelukt in het luxere segment terecht te komen en brengen zij 2 maal per jaar limited editions op de markt. Rituals breidt haar productenpalet uit door ook producten op de markt te brengen die in lijn liggen met haar oorspronkelijke portfolio, denk hierbij aan lakens, handdoeken en beddengoed.

Tot slot gaf Raymond als innovatief voorbeeld het openen van zogenaamde flagshipstores waar je terecht kunt voor het reguliere productenassortiment van Rituals, maar bijvoorbeeld ook voor een massage, een wellness treatment of om gewoon lekker te relaxen bij een inhouse dj.

Wat mij vooral opvalt aan het verhaal van Raymond is dat groei tijd kost, gepaard gaat met tegenslagen en zeker in het begin moeilijk is. Misschien was Rituals in 2000 zijn tijd eigenlijk voor en is de consument nu wel echt klaar voor een “vertraging” in zijn/haar leven. Stilstaan bij de kleine alledaagse routines, geluk vinden in de kleine dingen, dat is waar Rituals voor staat. En dat heeft inmiddels geleid tot een heel sterk merk met een wereldwijde dekking.

Geen woorden, maar maatwerk

Een andere spreker die indruk op mij maakte was Bas van der Veldt van AFAS. AFAS is een leverancier van softwareoplossingen voor onder andere HR, CRM, payroll en ERP. Het bedrijf bestaat al sinds 1996 toen het zich afsplitste van Getronics. Bas omschrijft AFAS als een familiebedrijf en vertelt waarom dat zo is. Zijn stelling: werknemers op 1, klanten op 2. Dat is wel echt iets anders dan de “klant is koning”. Natuurlijk heeft AFAS ook de belangen van de klant extreem hoog in het vaandel staan, maar de belangen en het welzijn van de werknemers vinden zij nog net iets belangrijker. Die cultuur blijkt onder andere uit het terugbrengen van het aantal regels. Zo heeft het personeelshandboek nog maar 1.5oo woorden in plaats van 15.ooo. Dat leest een stuk vlotter, zorgt ervoor dat er geen regelcultuur is en laat ruimte voor vrijheid. Je zou kunnen stellen dat deze manier van leidinggeven altijd op maatwerk rust. De één kan daar beter tegen dan de ander. De mensen die zich hier goed bij voelen, blijven lang bij AFAS werken.

Transparantie staat hoog in het vaandel bij AFAS. Op de website staan behoorlijk wat ins en outs over cultuur, voorwaarden, opleidingen en werving & selectie. En over die laatste gesproken, zij zijn heel kritisch in wie ze aannemen. Een sollicitatiegesprek voer je met soms wel 5 of 6 mensen. En zij moeten het unaniem eens zijn over jouw aanname. Doordat zij aan de voorkant zo kritisch zijn, ontstaat er een gelijkgezinde groep mensen die van AFAS een succesvolle onderneming maakt.

Uit de presentatie van Bas neem ik zeker punten mee voor ons bedrijf. Het verminderen en verduidelijken van regels, de wijze waarop we de onboarding uitvoeren en de aandacht en creativiteit die AFAS gebruikt om zichzelf continu te verbeteren geven stof tot nadenken. Maar vooral ook tot handelen.

Uitbreiding en versterking

Wij blijven groeien. Zowel in wat we doen, als in wat we niet doen. Dat eerste betekent dat we onze huidige 4 business lines blijven versterken en laten groeien. Dat tweede is een stuk abstracter. Wat doen we allemaal niet, wat we wel kunnen of moeten doen? We gaan het aantal business lines uitbreiden en kijken tegelijkertijd verder naar creatieve oplossingen om onze business sterker te maken. Hoe kunnen we de klant beter van dienst zijn? Misschien wel door werk echt uit handen te nemen. En of dat nu gaat om het recruitmentproces, HR uitvoering of de controle op hypotheekdossiers, we kunnen dat allemaal.

Heb jij ideeën voor groei? Laat maar weten!

Norbert van ’t Loo
Directeur bij Octas