Terug naar media

Eventverslag: Recruiters United & Connexys – Recruitment Marketing


Eventverslag: Recruiters United & Connexys – Recruitment Marketing

Het thema van donderdagmiddag 1 juni is: Recruitment Marketing voor Bureaus. Deze middag is georganiseerd door Recruiters United en Connexys en vindt plaats in de thuisbasis van FC Utrecht, Stadion Galgenwaard.

Als recruitmentbureau zijn wij continu bezig met het maken van de perfecte match tussen opdrachtgevers en beschikbare kandidaten. Voor het aantrekken van de beste kandidaten en opdrachtgevers speelt marketing een erg belangrijke rol. En Recruitment marketing wordt vaak als noodzakelijke ondersteuning gezien voor recruiters.
Maar wat zijn nou de beste tips van deze middag?

Matchen door aandacht

In de 1e presentatie vertelt Paulien Schieven, CMO van Marktonderzoekbureau SAMR, ons dat wat er voor 1 kandidaat relevant is, voor een andere kandidaat totaal onbelangrijk kan zijn. Het is dus belangrijk dat wij ons richten op de belevingswereld van de kandidaat. Vanuit die belevingswereld zouden we de kandidaat moeten aanspreken.
Eerst luisteren we goed naar de potentiële kandidaat om te horen wat hem drijft en waar zijn interesses liggen, zodat we vervolgens een aanbod kunnen doen dat hij niet kan afslaan. Persoonlijke aandacht en het geven van vertrouwen maakt het slagingspercentages van een goede match hoger.

Touchdown door touchpoints

Maar hoe krijgen we nu precies dat vertrouwen van een kandidaat? Hoe vallen wij op tussen de andere bureaus, zodat we de klant aanspreken? De 2e presentatie van de middag wordt gegeven door René Bolier en Dirk Meeuws van OnRecruit. Zij geven aan dat elke touchpoint, zowel online als offline, gebruikt kan worden om van de gehele candidate journey een positieve ervaring te maken.
We verzamelen al zoveel data van kandidaten via de website en social media. Zo leren we de kandidaat al wat beter kennen. Er moet alleen een concrete strategie bepaald worden om deze data nog beter in te zetten om de juiste matches te kunnen maken.

Van analytics tot conversie

Ronald Schep van TalentPeaks vertelt ons in zijn presentatie enthousiast over de hoeveelheid data die we, misschien zonder dat we ons er bewust van zijn, al hebben en verzamelen over onze doelgroep. We houden via analytics en diverse databases allerlei informatie bij over onze doelgroep. Door een goede analyse kunnen we bepalen of deze data nog verrijkt moet worden. De kunst is om de relevante data in te zetten die leidt tot een hogere conversie.

Om over na te denken

In de laatste presentatie van de middag vertelt Sietske Hoogendoorn, Recruitment Marketeer bij Tempo-Team, ons meer over jobmarketing bij haar organisatie. Hierbij wordt ons nogmaals het belang van het ‘ken je klant’ duidelijk gemaakt. Weten we wat kandidaten drijft? Waar we kandidaten online en offline kunnen vinden en aanspreken? Hoe binden we talenten aan ons bureau? Hoe maken we het persoonlijk en geven vertrouwen? In dit praktijkvoorbeeld werden de antwoorden goed toegelicht. Voor ons zijn het duidelijke vragen om mee naar huis te nemen.