Terug naar media

Het beste advies!


Artikel: Het beste advies!

Heb je een functie waarbij je advies geeft aan klanten? Of ben je juist op zoek naar zo’n adviserende rol? Bijvoorbeeld omdat je hypotheekadviseur, pensioenadviseur of adviseur dagelijkse bankzaken wilt worden? Dan maak je dus de keuze om de verantwoordelijkheid op je te nemen om klanten te helpen bij bepaalde kwesties waar zij niet alleen uitkomen. Je ondersteunt de klanten bij belangrijke financiële vraagstukken en als adviseur moet je daarom met behoorlijk wat zaken goed rekening houden.

In dit artikel gaan we niet de diepte in van bijvoorbeeld een hypotheekadvies, maar ik vertel je wel graag meer over wat een ’goed’ advies behelst. Iedereen kan advies geven, maar niet iedereen mag zich financieel adviseur noemen. Je mag pas adviseren over financiële kwesties op het moment dat jij je WFT en/of PE diploma(‘s) hebt behaald.

Volgens de wet…

De wet geeft aan dat er wordt geadviseerd over financiële producten op het moment dat een onderneming een aanbeveling doet voor een specifiek financieel product aan een specifieke klant. Het adviseren over dit type producten is alleen toegestaan als de onderneming een vergunning heeft van de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Een voorbeeld van advisering over financiële producten is bijvoorbeeld een adviseur die na de inventarisatie van de volledige situatie van de klant een aantal hypotheekoffertes aanvraagt bij banken en zijn klant helpt bij het maken van de juiste keuze.
Dit is wat de wet heel gericht aangeeft over advies bij financiële producten, maar er is natuurlijk ook nog zoiets als een ‘persoonlijk’ advies.

Persoonlijk vs. financieel advies

Persoonlijk advies heeft weinig te maken met een financieel advies, behalve dan dat ook dit type advies over het algemeen bedoeld is om iemand bij te staan in het maken van een keuze of te helpen bij het bieden van een mogelijke oplossing voor een probleem. Waar het bij een financieel advies vaak aankomt op deskundige kennis over financiële producten, gaat het bij een persoonlijk advies vaak om levenservaring en vertrouwen op wat goed voelt. Een persoonlijk advies is subjectief en wordt soms zowel gevraagd als ongevraagd uitgedeeld. Niet iedereen staat om een ongevraagd advies te springen, dus pas daar altijd mee op. Ook al is het nog zo goed bedoeld. Vraagt iemand jou om een persoonlijk advies? Vaak heeft die persoon een extra bevestiging nodig om de juiste keuze te kunnen maken en vertrouwd jou om hierbij te kunnen ondersteunen.

Om welk advies het ook gaat: een advies blijft altijd een kijk van iemand anders op een bepaalde kwestie. Word jouw advies in de wind gegooid en maakt iemand een andere keuze dan wat jij hebt geadviseerd? Raak er niet gefrustreerd van. Keuzevrijheid is iedereens goed recht (gelukkig!). Je kunt iemand zo goed mogelijk proberen te helpen, maar in the end moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Waar hou je sowieso rekening mee bij het geven van een ‘goed’ advies? Ik geef je 4 tips!

De adviestips

Tip 1: Luisteren en doorvragen
Als adviseur is het belangrijk om goed te kunnen luisteren en door te kunnen vragen. Waar ligt precies het probleem? En is dat eigenlijk wel het probleem of is er bijvoorbeeld een onderliggende vraag? Zorg dan ook voor een duidelijk en concreet beeld van het probleem. Luister naar wat de eigenlijke vraag is je gesprekspartner. En dat is moeilijker dan het klinkt. Want soms is de vraag van je gesprekspartner totaal iets anders dan de oplossing die hij of zij zoekt. Het handigste is dan ook om iemand eerst helemaal te laten vertellen wat er precies aan de hand is en dit vervolgens kort samen te vatten. Op deze manier kan je gesprekspartner bevestigen of het verhaal klopt en weet jij of je alles goed hebt begrepen.

Tip 2: Benut kansen
Ben je bezig met een financieel advies? Let goed op wat de persoon in kwestie precies zegt. Soms zit er namelijk ook een goede verkoopkans in het gesprek. Denk aan iemand die een creditcard wil aanschaffen, omdat hij/zij op reis gaat naar het buitenland. De kans om bijvoorbeeld een doorlopende reisverzekering te kunnen verkopen is dan natuurlijk aanwezig. Dit is wellicht niet direct waar het eigenlijke advies over ging, maar wel erg fijn als mensen met je meedenken.
Bij een persoonlijk advies is dit eigenlijk soortgelijk. Merk je in je gesprek dat je gesprekspartner misschien iets vergeet of schiet je iets te binnen wat ook nog relevant zou kunnen zijn? Hou het dan vooral niet achter, maar bespreek alles in ieder geval. Hoe beter een kwestie belicht wordt vanuit verschillende hoeken, hoe passender de oplossing kan worden.

Tip 3: Wees transparant
Wees open en eerlijk. Vertel precies hoe alles in elkaar steekt en of er addertjes onder het gras zitten. Denk bijvoorbeeld aan opzegtermijnen, extra kosten of zaken als ‘in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’. Eerlijkheid duurt, zoals je weet, namelijk altijd het langst. En hoe opener je bent, hoe meer vertrouwen je ook zult krijgen van je gesprekspartner.

Tip 4: Kom beloftes na
In sommige gevallen kun je niet direct advies geven aan iemand, maar moet je eerst meer onderzoek doen of er zelf even tijd voor nemen om erover na te denken. Zodra je een afspraak met iemand maakt om hem/haar op een bepaald tijdstip of dag terug te bellen of te ontmoeten doe dit dan ook. Ook al heb je geen definitief antwoord koppel dit dan ook eerlijk aan deze persoon terug. Iedereen wil graag weten waar hij/zij aan toe is. Help zo goed mogelijk. Meer dan je best kun je niet doen toch? 😉

Bedankt voor het lezen en veel succes bij het geven van jou volgende advies!

Petra Bijkersma
Recruiter Service & Advies bij Octas