Terug naar media

Hoe word jij het liefst geadviseerd?


Artikel: Hoe word jij het liefst geadviseerd?

Er zijn zoveel typen financieel advies! En de vormen van adviseren verschillen inmiddels net zoveel. En als klant zit jij volledig aan het stuur hierbij. Jij kiest wanneer, waar en door wie jij advies krijgt. Heb je advies nodig over je pensioen, je hypotheek of een ander financieel product? Dan kun je kiezen uit veel verschillende adviesmethodes. Wil je een adviseur aan je keukentafel, lekker gezellig met homemade koffie (die je dan wel even zelf moet verzorgen)? Ga je langs bij een bank- of hypotheekkantoor bij jou om de hoek (of in de stad, want er blijven er steeds minder over)? Heb je toch liever iemand aan de telefoon, fijn thuis op de bank in je kloffie? Of ga je voor het gemak van een videochat gesprek waarbij je waar en wanneer het jou het beste uitkomt toch je adviseur kunt zien vanuit het gemak van je eigen woonkamer zonder dat hij/zij de rest van je zooi in huis hoeft te zien? En dan is er natuurlijk nog de optie om het via e-mail te doen, al is dit voor complexe adviezen toch af te raden of zelfs niet mogelijk.

Face-to-Face

Face-to-face advies is de meest ‘traditionele’ adviesmethode uit het rijtje. Al jarenlang komen financieel adviseurs over de vloer bij klanten thuis. Hartstikke gezellig en mega persoonlijk. In ruil voor een goede kop koffie en adviesfee (voorheen ook nog inclusief provisie) worden klanten voorzien van het benodigde financieel advies. Is deze methode in 2018 achterhaalt? Wie laat er tegenwoordig nog graag een ‘vreemde’ binnen in zijn huis, terwijl er zoveel andere oplossingen zijn om advies te krijgen? Voor verzekeraars en banken is dit tevens niet de meest efficiënte of goedkoopste wijze om te adviseren. De reistijd en -kosten staan namelijk niet in verhouding tot de kosten van een internetverbinding. Het is dus inmiddels een relatief dure oplossing geworden voor advies en als klant heb je natuurlijk het liefst een zo goedkoop mogelijk advies.

En hoe ‘modern’ en efficiënt is het om nog adviseurs in een bankhal of bij een intermediair beschikbaar te hebben voor persoonlijke gesprekken? Tja, je moet er zelf even naartoe lopen of rijden, maar als je nog een persoonlijk 1 op 1 gesprek aan wilt gaan met een adviseur, dan is dit nog steeds een goede optie. Soms wil je gewoon even iemand in het echt zien en spreken, vooral als het gaat om complexe onderwerpen. Je moet er de tijd en moeite voor nemen om erheen te gaan, maar als je een beetje flexibel bent dan is dit prima te doen. Maar met de komst van nieuwe technieken……hoe vaak ben jij nog in een bankhal of bij je tussenpersoon op het kantoor te vinden? In verband met identificatie van jou als persoon bij het afsluiten van een nieuw financieel product ben je soms nog verplicht om langs te komen. Maar voor alleen advies oriënteer je je dan op internet? Pak je de telefoon? Kies je voor videochat? Of ga je toch even bij je adviseur langs? Ik ben nieuwsgierig!

Telefonisch

Je kunt ook telefonisch advies inwinnen. Relatief gemakkelijk, maar niet alle soorten van advies lenen zich hiervoor. Tevens zie je je adviseur niet via je telefoon. Non verbale communicatie is niet af te lezen. En echt persoonlijk is het niet. Telefonisch advies is vooral praktisch, voor niet al te grote of niet hele lastige vragen. Een beetje complex advies kan zo een uur of anderhalf uur duren. Aan de telefoon is dat wellicht niet heel comfortabel. Het is ook lastiger om je aandacht erbij te houden. Maar voor korte vragen is telefonisch advies perfect! Tevens worden telefoontijden bij veel organisaties verruimd waardoor je niet alleen op werkdagen van 9.00 tot 17.00 mag bellen, maar ook in de avonduren en op zaterdag of zondag.

Videochat

Steeds meer organisaties bieden de mogelijkheid aan om advies te krijgen via videochat. Misschien op een andere wijze ‘persoonlijk’ dan face-to-face advies. Maar in deze tijd wordt het zeker steeds meer geaccepteerd en als persoonlijk ervaren om middels je internetverbinding je adviseur in zijn ogen te kunnen kijken. En er zitten behoorlijk wat voordelen aan advies via videochat. Jij hoeft je huis er niet voor uit, de adviseur kan eigenlijk in zijn korte broek achter de computer gaan zitten en je kunt wanneer en waar dan ook in de wereld het gesprek voeren. Daarnaast worden de gesprekken veelal opgenomen, zodat je als klant op een rustig moment nog eens alles kunt nakijken en een weloverwogen keuze kunt maken. Je kunt via videochat schermen delen, zodat je gegevens net zo goed inzichtelijk krijgt als ‘vroeger’ aan de keukentafel.

Dus welke variant heeft jouw voorkeur? En welke mogelijkheid denk je dat hierop volgt?

Geert-Jan Dröge
Recruiter Voor de business line Hypotheken bij Octas