Innovatieve AML analisten zijn criminelen te slim af

Business line

Compliance & Risk

Type

Collega's aan het woord

Gepubliceerd op:

09-10-20

De populariteit, noodzaak en uitdagingen van compliance, KYC en CDD binnen en buiten de financiële sector? Collega’s David Bos (KYC/CDD analist Commercial Banking) en Margit van de Westerlo (KYC analist Private & Retail Banking) delen hun expertise ten aanzien van deze interessante en actuele onderwerpen. 

Private & Retail banking vs. Commercial Banking

Waar David zich focust op Commercial Banking, weet Margit alles van Private & Retail Banking. Beiden doen onderzoek naar het betalingsverkeer van de klant en zijn Know Your Customer (KYC)/Customer Due Diligence (CDD) analisten. Maar waar zit precies het verschil?

David onderzoekt zakelijke klanten. Hierbij beoordeelt hij eerst of de bedrijfsactiviteiten overeenkomen met het beeld dat in de KvK wordt geschetst. De statuten en jaarcijfers worden erbij gepakt en naast het transactieverkeer gelegd. Is er een mismatch tussen deze activiteiten? Dan wordt er contact opgenomen met de klant. Kan de klant het niet goed uitleggen? Dan volgt er een risicovalidatie. Hier wordt aan de hand van een aantal fases beoordeeld in hoeverre de klant acceptabel is. Op David zijn afdeling worden er dossiers doorgenomen die voor zo’n 60% onacceptabel zijn. Deze dossiers zijn vanuit de EDR databank doorgestuurd omdat er een belletje is gaan rinkelen na opvallende activiteiten van de klant.

In de functie van Margit start het proces ook met controle. Hier is identificatie en verificatie belangrijk. Vervolgens beoordeelt zij of het soort rekening en het rekeninggebruik past bij het plaatje van de klant. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand in het buitenland woont of daar onlangs naartoe is verhuisd een rekening heeft in Nederland. “Waarom heeft deze persoon deze rekening nog hier?” is de vraag die zij moet beantwoorden. Om dit antwoord te achterhalen neemt ze, indien nodig, contact op met de klant. Tenslotte geeft ze een risicoscore aan de klant. Deze score bepaalt het vervolg: wanneer gaan we de klant weer checken? Volgens Margit is er vaak een verbinding tussen deze private klanten en zakelijke ondernemingen, waar David zich op richt. Privé klanten hebben soms een onderneming, bijvoorbeeld een kapperszaak of pedicurepraktijk aan huis, waar veel bedragen heen en weer gaan tussen de privé persoon en de zakelijke onderneming. “Zo heeft ons werk enige overlap”, zegt Margit.

Wil je meer weten over de werkzaamheden van CDD analisten? Lees dan deze blog.

Constante strijd tussen privacy en compliance

Een belangrijke ontwikkeling binnen compliance is het Anti Money Laundring Centre (AMLC) dat sinds 2013 is opgericht. Het AMLC is een expertisecentrum waar partijen samenwerken om witwassen te bestrijden en de integriteit van het financiële stelsel te beschermen. De politie, het Openbaar Ministerie, toezichthouders, de Financial Intelligence Unit (FIU), FIOD en andere opsporingsdiensten werken hier samen met banken, accountantskantoren en notarissen. De privacywetgeving, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), is volgens Margit een van de oorzaken dat deze samenwerking zo lang heeft geduurd voordat deze tot stand is gekomen. Ondanks de AVG is het voor de bestrijding van geld witwassen ontzettend belangrijk dat banken nodige informatie kunnen uitwisselen. Zo kunnen ze voorkomen dat een crimineel die niet door de screening komt bij bank A, niet opeens een bankrekening kan openen bij bank B. “De overstap van bank naar bank wordt op deze manier moeilijker voor criminelen”, zegt David. David vervolgt “Controle is al snel inbreuk op privacy, dit maakt dat duidelijke afspraken en het morele kompas belangrijk zijn bij het delen van de gegevens.”

Stijging fraude in coronatijden

Eind juni benadrukten nieuwsberichten een toename van het aantal fraudegevallen in tijden van corona. Meerdere verdachte transacties ontstonden door mogelijk misbruik van de coronasteunmaatregelen, zoals de loonkostensubsidie. Het moreel appel waar minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een beroep op deed, blijkt helaas onvoldoende om fraude te voorkomen. Ook de professionals merken dat er een toename heeft plaatsgevonden. David vertelt: “Wij behandelen verschillende dossiers die specifiek met de coronasteun te maken hebben.” Beide professionals zijn niet verbaasd door deze stijging. Opvallend is dat David, wellicht gezien zijn politieachtergrond, kijkt vanuit het perspectief van de crimineel: “Criminelen maken altijd gebruik van veranderingen, dat maakt de toename wel logisch.” Aan de andere kant ziet Margit ook de onschuldige kant: “Klanten zijn creatief geworden en hebben een eigen bedrijfje opgezet, maar gewoonweg nog niet alles goed ingericht. Bijvoorbeeld een bezorgservice die nog geen pinautomaat heeft en de klanten tijdelijk contant laat betalen. Dit leidt tot een verschuiving in het betalingsverkeer, maar zolang de klant het goed kan uitleggen hoeft het niet direct fraude te betekenen.”

Compliance buiten de financiële sector

Compliance speelt zich niet alleen binnen de financiële sector af. Volgens David wordt compliance voor andere sectoren steeds belangrijker. Hij zegt: “Als bank worden we erop afgerekend als zaken niet in orde zijn, hierdoor verwachten we meer van de klanten. Bijvoorbeeld dat onze klanten bewust moeten zijn van de risico’s van hun eigen klanten in de branche waar ze zich bevinden.” Een voorbeeld dat dit illustreert zien we in een nieuwsbericht over een grote Nederlandse scheepsbouwer. Hier was sprake van verdachte miljoenentransacties. David vervolgt: “Van zo’n bedrijf willen wij weten wat het bedrijf heeft gedaan om de risico’s in kaart te brengen en te verkleinen. Is dit onvoldoende? Dan kunnen er consequenties zijn.” De trend die we hier zien ontstaan is dat bedrijven, ook buiten de financiële sector, zich steeds zorgvuldiger moeten realiseren met wie ze eigenlijk zaken doen. Oftewel: Know Your Customer (KYC).

Gerelateerde vacatures

Tags

  • compliance
  • detachering
  • financial crime