Bijzonder Beheer Blog: Handje vast houden of groter verantwoordelijkheidsgevoel creëren?

Business line

Service & Advies

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

21-11-19

“Banken verwijzen klanten met schulden sneller door” zo kopte een artikel op banken.nl afgelopen week. De 4 grootste banken van Nederland gaan mensen die in onhandelbare financiële schulden dreigen te komen, eerder doorsturen naar instanties die ze hiermee kunnen helpen. Octas professionals die werkzaam zijn binnen Bijzonder Beheer gaven insights in deze ontwikkeling.

Nederlandse Schuldhulproute

Eind oktober dit jaar is de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) opgetuigd. Binnen deze organisatie werken banken, gemeenten en partners uit het schuldendomein samen om te voorkomen dat betalingsproblemen uitgroeien tot schuldzorgen.

Momenteel nemen banken gezamenlijk de maatschappelijke verantwoordelijkheid in het voorkomen van risicovolle of problematische schulden om bij te dragen aan een financieel gezonde maatschappij. NSR is een initiatief van ABN Amro, ING, Rabobank en Volksbank en is al getest in vijf Nederlandse gemeenten. Uit deze pilot is gebleken dat mensen die in de schulden dreigen te komen vroegtijdig gesignaleerd kunnen worden. Door deze mensen passende hulp te bieden kan het groter worden van hun financiële problemen op een effectieve manier voorkomen worden. Het voorkomen van schuldzorgen wordt mede gedaan middels samenwerkingen met partners als Geldfit.nl, Moedige Dialoog, fiKks en SchuldenLabNL.

Praktijk voorbeelden

Octas professionals die werkzaam zijn binnen Bijzonder Beheer gaven hun inzichten over hoe deze nieuwe maatregel er in de praktijk aan toe gaat. Professional Paul is via Octas werkzaam bij bijzonder beheer in de hypothecaire sector. Zijn portefeuille bestaat uit particulieren hypothecaire financieringen.

“Wij helpen onze klanten onder andere met betalingsregelingen, de onderhandse verkoop van woningen om de schuldenpositie te herzien, en het veilen van woningen. Veilen wordt echt als laatste redmiddel gezien, omdat dit uiteraard grote impact heeft op klanten. Vaak is een veiling voor de klant ook geen oplossing. Waar moet de klant na ontruiming van de woning bijvoorbeeld naar toe en kunnen alle schuldeisers na de veiling wel voldaan worden? In een recente rechtszaak waarbij de bank een veiling wilde opstarten, gaf de rechter aan dat er eerst een budgetcoach ingeschakeld moest worden om samen met de klant orde op zaken te stellen. Indien dit geen soelaas zou bieden is een veiling een uiterst redmiddel.

Het vroegtijdig herkennen van schulden en betalingsproblemen is van essentieel belang. Dit moet adequaat en snel worden opgepakt. Maar de vraag is tot in welke maten banken hun klanten hierin aan de hand moeten nemen, of dat ze klanten zelf verantwoordelijk stellen. Ik vind dat los van begeleiding, klanten ook veel meer aan de slag moet met het wijzigen van hun eigen gedrag. Er gaat geen oplossing komen voor de financiële problemen die sommige klanten hebben als er alleen begeleiding vanuit de bank aangeboden wordt. Klanten moeten ook de hand in eigen boezem steken. Te vaak zie je een patroon van onrealistische uitgaven en een opeenstapeling van uitgaven waarbij het inkomen niet toereikend is om deze uitgaven te dragen. Klanten moeten veel meer bezig zijn met budgettering en het managen van hun inkomsten en uitgaven. Bij wijzigingen in hun financiële situatie, zoals verhoging in lasten, moet de klant zelf ingrijpen.

Daarnaast ben ik van mening dat er veel minder producten binnen lease of koop, op afbetaling constructies aangeboden moeten worden. Mensen worden te veel misleidt om bepaalde aankopen te doen.

Wat ik mooi vind aan mijn werk is dat je echt een verschil kunt maken bij mensen die het hard nodig hebben. Het is iedere dag een uitdaging om creatief te zijn in het vinden van een oplossing voor de klant. Het resultaat hiervan is dat we klanten onder andere helpen bij het creëren van bewustwording of faciliteren in het ontwikkelen van een gezond uitgavenpatroon.”

Lijkt het jou een mooie baan om mensen te helpen bij het inrichten van hun financiën en te helpen bij het oplossen van financiële probleem situaties voor klanten? Klik dan snel op de knop!

Tags

  • detachering
  • hypotheken
  • Young professional