Ambitieuze levensgenieters binden aan jouw organisatie

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

16-08-19

Als Recruiter binnen Octas ben ik met mijn team verantwoordelijk voor het aantrekken van jonge, vlotte kandidaten voor de bancaire sector. Met mijn 36 jaar val ik  zelf niet meer onder deze doelgroep. Toch moet ik  deze doelgroep goed kennen. Ik moet weten waar zij zich begeven, wat zij interessant vinden en hoe ik ze gebonden krijg aan onze organisatie. Vandaar dat ik veel onderzoek heb gedaan naar deze professionals van de toekomst. Het is een boeiende doelgroep waar je ongetwijfeld al veel over gehoord en gelezen hebt. In dit blog zet ik voor je uiteen wie nu precies die Young Professional is, wat ze drijft en hoe je ze aan je organisatie kunt binden.

Definitie: De Young Professional

Een definitie van de Young Professionals is de volgende: personen tussen de 20 en 30 jaar, recent afgestudeerd, ambitieus, ambiëren financiële onafhankelijkheid, hebben een druk sociaal leven, zitten vol energie en verdienen relatief veel geld in een witte-boorden baan om dit geld vervolgens uit te geven aan onder andere kleding, gadgets en festivals.

De Young Professional is dus vooral een jonge levensgenieter die zelfstandig wil zijn en ambitieus is, maar vooral werkt om plezier te kunnen hebben. Dit laatste geldt zowel op het werk als daarnaast. Wat vindt de Young Professional het belangrijkst in de zoektocht naar een baan en in de ontwikkeling van hun carrière?

Werken voor geld vs. ontwikkeling

‘Vroeger’’ waren zekerheid, inkomen en aanzien belangrijk voor de meeste medewerkers. Voor de jonge professionals is dat tegenwoordig anders. In de gesprekken die ik dagelijks heb met Young Professionals vraag ik wat belangrijk voor ze is. Uit de diverse antwoorden heb ik een top 5 opgesteld:

  1. Zelfontwikkeling

    Met stip op 1. Young Professionals willen zich continu kunnen ontwikkelen. Door middel van trainingen, workshops, vervolgopleidingen, you name it, they love it!

  2. Betekenisvol werk

    De Young Professional wil een verschil kunnen maken. Ze willen het gevoel hebben dat ze bijdragen aan het succes van een onderneming.

  3. Afwisseling in werkzaamheden

    Je maakt een Young Professional niet gelukkig met het laten uitvoeren van dezelfde werkzaamheden dag in en dag uit. Daar ligt geen uitdaging in. En deze professional moet uitgedaagd worden om geïnteresseerd te blijven.

  4. Goede collega’s

    Omdat het sociale aspect een belangrijke rol heeft voor deze doelgroep, zijn collega’s erg belangrijk. De vrijdagmiddagborrel, gezamenlijke uitjes en het delen van humor op de werkvloer zijn van groot belang voor de motivatie van de Young Professional.

  5. Omstandigheden in de arbeid

    Van 9 tot 5 werken op dezelfde plek met dezelfde werkzaamheden? Dat is niet weggelegd voor deze groep. Deze groep wil het liefst flexibelere werktijden, mogelijkheden voor thuiswerken en graag een leaseauto, telefoon en laptop.

    Wat opvalt is dat zekerheid, inkomen en aanzien niet eens in voorkomen in deze top 5. Al moet ik er wel direct bij vermelden dat inkomen/ beloning waarschijnlijk op plek 6 of 7 komt. Deze kandidaten zoeken steeds meer naar functies waarin ze hun intrinsieke motivatie vinden. Ben jij als organisatie aantrekkelijk genoeg voor deze Young Professionals?

Sexy genoeg voor de Y.P.?

Niet iedere organisatie in de bancaire sector is voor de buitenwereld even vlot, hip en cool, maar iedere organisatie in de sector heeft wel de behoefte om Young Professionals aan zich te binden. Young Professionals brengen nu eenmaal een frisse blik en innoverende ideeën met zich mee. Wat kun je als organisatie doen om je aantrekkelijkheid te verbeteren? Hierbij enkele tips die je op gang helpen:

  • Kijk eens kritisch naar je organisatie. Elk bedrijf heeft iets aantrekkelijks. Ja jij ook. Dit is je unique selling point. Gebruik dit in je marketing uitingen. Laat je doelgroep weten wat jou zo ‘sexy’ maakt.
  • Praat met de Young Professionals die al bij je werken. Wat vinden zij mooi aan de organisatie? Waarom blijven ze bij jou werken? Gebruik dit om nog meer jonge professionals (voor langere tijd) aan je te binden.
  •  Hoe zien de werkzaamheden binnen jouw organisatie er nu uit voor deze doelgroep? Kun je hier nog meer uitdaging en verscheidenheid in aanbrengen? Maak het werk spannender. Niemand houdt ervan om elke dag hetzelfde te eten. Dit geldt ook voor de werkzaamheden.
  • Wat is een organisatie waar jij tegenop kijkt? Dit hoeft niet in dezelfde sector te zijn. Vooral in andere sectoren kunnen interessante ideeën leven die ook voor jou toepasbaar zijn. Neem een voorbeeld aan deze best practises.

Tags

  • recruiter