Recruitment is een vak

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

16-03-19

Recruitment is een vak. Tenminste, dat vind ik. Grappig genoeg is dit inzicht me niet gegeven door mijn collega’s in de arbeidsbemiddeling. Vanzelfsprekend scheer ik niet iedereen over een kam, maar in mijn werkkringen zagen de meeste collega’s de functie van Recruiter als een opstap naar HR, corporate recruitment, of een doorgroei functie naar accountmanagement. En misschien is dat ook niet zo gek, gezien de ‘historie’ van Recruitment zoals ik deze heb meegemaakt vanaf 2009.

In dat jaar startte ik mijn loopbaan in de detachering en heb ik vervolgens veel Recruiters zien komen, gaan en de arbeidsbemiddeling volledig zien verlaten. Nu zat de tijd ook niet mee. De economische crisis legde een druk op ondernemend Nederland. Op het dieptepunt lag het aantal faillissementen in de uitzendbranche op 20 per maand. Werkgevers legden hun personeelsbestand kritisch onder de loep. Een afname in vacatures en vele aannamestops maakten het werk van de Recruiter minder leuk of zelfs overbodig.

Van spray-and-pray tot war for talent

Gelukkig hebben wij deze crisisperiode achter ons gelaten. De markt is aangetrokken, bedrijven zijn weer aan het investeren, werkloosheidscijfers dalen, het aantal vacatures neemt toe en de Recruiter is terug! In een geheel nieuw jasje. Met grote interesse volg ik de ontwikkelingen in Recruitment op de voet en soms verbaas ik me over het aantal tools waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Waarbij je in je achterhoofd moet houden dat Recruitment 2.0 the way to go is in de war for talent, dat je met spray-and-pray totaal niet bezig bent met je Candidate Experience en dat de Chatbot met jouw kandidaten chat als ze je vacatures lezen buiten kantoortijden. Wat een ontwikkeling heeft de rol van Recruiter doorgemaakt en hoe gaaf is dat.

Waar je voorheen een vacature kon plaatsen, sollicitaties ontving en de beste kandidaten selecteerde, is het nu jouw taak om de beste kandidaten te vinden. Jezelf als een goede werkgever te positioneren. Niet alleen goede voorwaarden te bieden maar ook flexibel werken en een ontwikkeltraject te bieden, passend bij de nieuwe generatie. Rekening te houden met vrienden en netwerken waarin de kandidaat zich begeeft. Social media waar kandidaten binnen no time een mening of ervaring over jouw bedrijf kunnen delen. Terwijl je ondertussen de belangen van je klant dient te behartigen, helaas ook kandidaten moet teleurstellen dat de procedure voor hen stopt en je weet dat de deadline voor de vacature nadert. Allemaal aspecten die maken dat de Recruiter elke dag weer op hoog niveau dient te presteren.

Recruiters zijn hot!

Recruiters zijn hot en de Recruitment vacatures domineren op jobboards. De Recruiter nieuwe stijl gebruikt de nieuwste sourcing technologieën om personeel te werven. Volgt de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Speelt in op veranderende behoeften bij nieuwe generaties, bouwt een netwerk van zelfstandigen op als flexibele schil, enthousiasmeert latent werkzoekenden, coördineert sollicitatieprocedures en recruiteert internationaal. Volgt ondertussen Recruitment seminars, deelt kennis met vakgenoten en schrijft blogs.

Het is een functie geworden die een beroep doet op veel vaardigheden. En deze vaardigheden beschik je niet zomaar. Je volgt een groeipad. In een markt waarin nieuwe generaties de arbeidsmarkt betreden, robotisering zich verder ontwikkelt en nieuwe initiatieven zoals Google Jobs bijdragen aan nieuwe vormen van recruitment. En dit maakt de Recruiter een professional, die wordt gewaardeerd en bekritiseerd. Maar die altijd weer met rechte rug verder gaat en zo bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van het vak. Wat mij weer terugbrengt naar het begin van deze blog. Recruitment is een vak en ik kan niet wachten tot Recruitment 3.0 zich aandient.

Tags

  • recruiter