Compliance professional Nena: Productiviteit kent meer pieken en dalen

Business line

Compliance & Risk

Type

Collega's aan het woord

Gepubliceerd op:

16-04-20

Nena werkt bij een van onze opdrachtgevers als CDD analist of wel Customer Due Dilligence analist. Voor de anderhalve meter maatschappij werkte Nena al regelmatig thuis. Dan ‘bewaarde’ zij meestal planning dingen of het bijwerken van haar mail voor deze dag. Nu elke werkdag vanuit huis gaat pakt ze het iets anders aan! Lees je mee?

Homeoffice huize Wulff

Nu we alles vanuit huis ‘moeten’ oppakken is het thuiswerken anders ingericht dan normaal. Voorheen had ik genoeg aan mijn laptop. Tegenwoordig heb ik een werkplek met tweede scherm, een goed bureau en een bureaustoel in een aparte kamer die omgedoopt is tot kantoor! Ik zou zeker aanraden om een werkplek in te richten en niet aan de keuken tafel aan de slag te gaan. Het geeft een ander gevoel om s ’avonds een deur achter je dicht te trekken en maakt het makkelijker om werk en privé te scheiden. Om meer structuur in mijn dag te creëren geef ik mijn eigen planning de hoogste prioriteit. Zowel het maken als het bewaken ervan. Een bijgehouden agenda en ik maak tegenwoordig aan het eind van de dag mijn planning voor de volgende dag, ik merk dat mijn werkdag daardoor soepeler start. Ook eindig ik mijn werkdag zo met een ritueel, dit laatste vind ik erg prettig. Ook doe ik aan het einde van de werkdag mijn laptop in de tas en pak mijn spullen in alsof ik “naar huis ga”. Zo kan ik met een goedgevoel de avond in.

Geef elkaar ruimte

We werken thuis met meerdere personen en allemaal verschillende types werk. We geven dan ook duidelijk aan wanneer we belangrijke dingen hebben, dit om elkaar rust en ruimte te geven waar we kunnen. Niet door elkaars werk heen lopen is onze ongeschreven regel- dit voorkomt een hoop ergernissen!

Productiviteit kent meer pieken en dalen

Er zijn dagen dat ik zes keer zo productief ben, als dat ik op kantoor ben. En soms komt er ook echt niets uit mijn vingers. Je kunt dan twee dingen doen, jezelf frustreren dat je er niet in komt en dat je nog een berg werk hebt liggen maar niet weet waar je moet beginnen. Of je gaat aan de slag met de randzaken. Even verstand op nul en voorbereidend werk doen. Het is niet erg dat je dat gevoel hebt, maar let maar op! Houd je bezig met randzaken en je zult zien dat je vanzelf weer in het werk komt. Op het moment dat je ergens mee begonnen bent, dan denk je er niet zo bewust na over wat je nog moet doen en dat helpt! En in deze uitzonderlijke situatie lukt het soms ook niet om weer productief te worden en dat mag ook- er zijn zeker dagen dat ik helemaal niks uit mijn vingers krijg, dan bel ik gewoon een collega of ik ga mijzelf wat bijlezen op het intranet en artikelen binnen mijn vakgebied.

Compliance professional Nena Wulf poseert voor een professionele foto

Nieuwe structuren

Normaal gesproken ging ik altijd in de lunchpauze een broodje eten in de kantine of een rondje naar buiten. Nu eet ik een broodje achter mijn bureau. Ik vind het geen probleem om achter mijn laptop even gauw te eten en omdat de keuken om de hoek is, heb ik ook zo een lunch binnen handbereik. Het voordeel hiervan is dat ik mijn lunchpauze echt even helemaal kan benutten om buiten te wandelen of soms alvast boodschappen te doen. In mijn werk is eigenlijk alleen mijn werkplek veranderd, het werk kan ik hetzelfde uitvoeren vanuit huis. In de toekomst zou ik er dan ook voor pleiten om meer thuis te werken.

Target aansturing vanuit de opdrachtgever

We werken meer targetgericht dan voorheen. Hierdoor kun je beter zelf plannen en is het makkelijker te accepteren dat het soms niet gaat. Daarnaast hebben we gewoon elke ochtend een dagstart en ik bel bijna dagelijks met mijn leidinggevende om het werk te bespreken. Als het werk erom vraagt doen we ook een dagafsluiting. En misschien wel het belangrijkste, we plannen nu ook daadwerkelijk een ‘koffie moment’ met collega’s via videobellen. Even horen hoe het gaat en waar iedereen privé mee bezig is. Zo kunnen we allemaal even ons hart luchten en ben je toch weer meer opgeladen om je werk weer op te pakken. Ik kijk er in ieder geval heel erg naar uit dat we weer in het echt een kop koffie kunnen drinken, ook al is het op anderhalve meter afstand.

Face-to-face contact is soms echt nodig

Los van het bakje koffie wat je met elkaar drinkt tijdens de dagstart of de smalltalk bij het kopieerapparaat, mis ik ook echt het face-to-face contact met directe collega’s. Ik kan wel een voorbeeld noemen. Normaal heb ik super leuk contact met een collega met dezelfde humor en daarmee samen werken gaat dus ook eigenlijk altijd goed. Afgelopen week ging dat voor het eerst mis. Je mist de leuke gesprekken en grapjes, waardoor een zakelijk onderwerp vrij kortaf via de app totaal verkeerd ontvangen werd. Als ik daar face-to-face een grapje over had gemaakt, dan had dit geval zich veel sneller opgelost, nu moest ik er echt even over nadenken, waar ging dit nou mis?

Privé projecten afvinken

Ik heb eindelijk tijd gemaakt om mijn financiële planning voor het komende jaar af te ronden. Iets wat ik al heel lang wilde doen, maar waar ik toch geen prio aan gaf omdat ik altijd zo “druk” was buiten de deur. Het geeft een heerlijk gevoel om zo’n project af te kunnen vinken. Ik ben daarnaast ook nog nooit zo uitgerust geweest. Ik heb meer tijd om boeken te lezen of gewoon even buiten te zijn zonder sociale verplichtingen en dat geeft minder prikkels en indrukken, waardoor ik merk dat ik zelf veel rustiger ben. Ik ben nu begonnen aan mijn volgende to-do en dat is mijzelf bijlezen in de financiële sector. Ik voel me nu al helemaal up-to-date en ben benieuwd wat dat mij op gaat leveren zowel zakelijk als privé!

Gerelateerde vacatures

Tags

  • compliance
  • detachering
  • persoonlijk leiderschap