Een dag in het leven van een CDD Analist

Business line

Compliance & Risk

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

24-02-20

Benieuwd naar hoe de dag van een CDD analist eruit ziet? Lees snel verder..

08:00 - Krant

De dag begint met het lezen van de krant, in elk geval het Financiële Dagblad. Even checken of er weer een bank beboet is. En dan maar hopen dat het niet jouw bank is; En al helemaal hopen dat het niet gaat om een klant die jij hebt doorgelicht. Soms is er juist een bericht dat aanleiding vormt voor een acute beoordeling. Meestal valt het mee en werk je vooral je kennis bij van de sector waar jij je op richt en lees je hoe (goed) het met je klanten gaat.

09:00 - Team

Als het team compleet is wordt er even gesproken over hoe het met iedereen gaat. Ligt iedereen op schema? Zijn er struikelblokken? Heeft iemand hulp nodig? Zijn er exotische situaties voorbijgekomen die het delen waard zijn? Als alle neuzen weer dezelfde kant op staan gaat iedereen aan het werk.

10:00 - Een nieuwe review

Het schrijven van een periodieke review begint met het verzamelen van informatie. Open bronnen worden geraadpleegd, denk aan de Kamer van Koophandel, het Kadaster en Google. Verder worden de interne systemen geraadpleegd om te kijken wat voor wijzigingen er afgelopen periode zijn geweest en hoe de klant zijn producten eigenlijk gebruikt. Vervolgens wordt de klant gescreend op vermelding op sanctielijsten, in de Panama-papers en op negatieve berichtgeving in het nieuws. Als er een beeld is van de actuele situatie van de klant, wordt er een lijst opgesteld van vragen voor en over de klant. Deze vragen gaan naar de accountmanager. De accountmanager bespreekt de vragen met de klant. Zo snel als mogelijk zorgt de accountmanager voor de antwoorden; dan kan de analyse en het schrijven van de review beginnen!

11:00 - Nieuwe regels en techniek

Regelmatig krijgen de analisten een update van alle ontwikkelingen binnen en buiten de bank. Nieuwe wetgeving? De gevolgen worden uitgelegd en nieuwe werkinstructies toegelicht. Nieuwe interne regels voor het inschatten van risico’s en schrijven van reviews? Ook dit vindt regelmatig plaats en wordt toegelicht. En nieuwe systemen en robots (voor geestdodend werk) worden gepresenteerd.

12:00 - Lunch

Even bijpraten met de collega’s over gewone dingen als hobby’s, sporten en familie. Maar ook bijpraten over de aandacht die we krijgen van recruiters. Vaak blijkt dat iedereen exact dezelfde pseudo-persoonlijke berichtjes van detacheerders ontvangt met de oproep om vooral eens te praten over overstappen. Verder gaat het over de gekte die er heerst rond de tarieven voor CDD-ers. En natuurlijk gaat het over hoe het bij de andere banken gaat.

13:00 - Analyse

Als er bericht is van een accountmanager dat alle vragen voor- en over een klant beantwoord zijn kan de analyse beginnen. Doel is het in kaart brengen van de integriteitsrisico’s van een specifieke klant. Risico’s voor de klant én voor de bank. Want de bank wordt afgerekend op het gedrag van klanten als dat loopt via een rekening bij de bank. Dan gaat het om witwassen, maar ook handel met sanctielanden, belastingontduiking, negatieve nieuwsberichten over van alles, abc-transacties met vastgoed maar ook om het financieren van terrorisme of onverklaarbare contante stortingen.

Alle informatie van en over de klant wordt op een rijtje gezet. Je beschrijft of het gedrag van de klant past bij zijn/haar profiel. Bij een bedrijf wordt gekeken wie het voor het zeggen hebben en waar het geld in de onderneming vandaan komt en winst uiteindelijk naar toe gaat. Ook kijk je naar de ondernemingsstructuur. Zit er een trust in of een brievenbusfirma op Malta? Daar moet dan wel een passende verklaring voor zijn. Ook het gebruik van een rekening wordt tegen het licht gehouden. Iemand met een webshop die contante stortingen doet, dat is vreemd. Kan je uitleggen waarom dat logisch en passend is?

Als alles op een rijtje is gezet en alle risico’s zijn beschreven dan eindig je met jouw advies. Je advies kan zijn dat de klant voldoende in beeld is, er geen reden tot twijfel over zijn/haar integriteit is en de klant pas weer over drie jaar bekeken hoeft te worden. Of je advies kan zijn om de klant over één jaar weer te bekijken bijvoorbeeld vanwege de sector waarin hij/zij actief is. Bij de hogere risico-categorieën wordt er door een commissie van zwaargewichten getoetst of je beoordeling passend is en de klant acceptabel is voor de bank.

14:00 - Tegenlezen

Wat je als analist schrijft wordt vaak tegengelezen door een collega. Een deel van de tijd ben je dus ook de reviews van collega’s aan het tegenlezen. Het is vaak leerzaam om analyses van anderen te zien. En de pareltjes van formuleringen van collega’s kunnen inspiratie zijn voor jouw volgende review.

15:00 - Interne Controle

Binnen de bank zijn er teams die de kwaliteit van de reviews bewaken. Als er bij een steekproef jouw review wordt getrokken dan krijg je er na afloop ‘commentaar’ op. In een gesprek word je uitgelegd wat je goed doet. En soms blijkt dat je regels net te ruim interpreteert en daarom risico’s onvoldoende zichtbaar maakt. Niet altijd leuk zo’n gesprek, wel vaak leerzaam.

16:00 - Tot slot

Einde dag kan je nog even je plan voor de volgende dag maken. Wat is er blijven liggen? Welke accountmanager moet je snel weer eens koffie mee drinken om de contacten goed te houden (en om reactie te krijgen op die ene vraag). En welke regelwijziging snap je toch niet helemaal en ga je advies over inwinnen? Morgen een nieuwe dag!

Gerelateerde vacatures

Tags

  • compliance
  • financial crime