En nu volhouden met z’n allen!

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

08-04-20

Week vier vanuit huis, waarschijnlijk heb jij nog nooit zolang thuisgewerkt. Als je al eens 3 weken achtereen vrij genomen hebt, dan was je er waarschijnlijk vaak op uit getrokken. Om ons heen horen we wisselende verhalen. De een vindt het met zijn werkzaamheden wel goed vol te houden, de ander merkt dat het toch wel een uitdaging is om focus te houden. Hierbij een aantal tips om naast fysiek en mentaal fit te blijven, ook vol te houden!

Nieuwe structuren

Eerder schreven we in een artikel over mentale fitheid dat mensen gewoonte dieren zijn. Dat is voor velen de afgelopen weken wel gebleken. Nu het er toch naar uit ziet dat we voorlopig vanuit huis werken is het zaak om de tijdelijke structuren om te zetten naar nieuwe structuren. Sporten is nu even niet meer in de sportschool, maar wel dat online lesje op een vast tijdstip. Als je dat gaat omarmen, wordt het ook makkelijker je daaraan te houden.

Hoe geef je vorm aan die nieuwe structuur?

Verandering is lastig om mee om te gaan. Zelfs als een verandering positief is, weten mensen soms niet hoe ze hierop moeten reageren. Denk aan iemand die spontaan moet huilen als ze hoort dat ze een grote prijs heeft gewonnen en er dan achteraan zegt, “ik huil van blijdschap hoor..”. Je kent de situatie niet en dus word je overspoeld door emoties. Omdat je er geen ervaring mee hebt, is de kans groot dat je stemmingswisselingen voelt. Zo kan je dat nu ook ervaren. Door de veranderde structuur voor nieuwe structuur aan te nemen. Ga je een weg vinden in deze nieuwe structuur en weet je dus ook beter hoe je ermee om kunt gaan. Veel van werk en privé vindt momenteel plaats ver buiten je comfort zone. Accepteer de nieuwe situatie en geef jezelf en anderen de ruimte hier aan te wennen.

Wordt creatief, zelf als je (denkt) dat je dat niet bent!

De nieuwe situatie kan je vanuit twee kanten benaderen. Niks kan zoals je het gewend bent. Óf dingen kunnen die je niet gewend bent! Ben jij gewend om vaak uit eten te gaan en houd je niet van koken? Support your locals! Pak die vaste avond waarop je normaal uiteten gaat, bestel een heerlijk menu van die ene traiteur of restaurant die nu ook een aangepaste werkwijze hebben en probeer daarvan te genieten! Vind jij koken juist een vorm van ontspanning? Ga op tour, langs de lokale boer! Er zijn in veel dorpen zogenaamde ‘food tours’ langs boeren in de buurt die het lastig hebben, je kunt er zuivel, groenten en fruit, vlees of bloemen halen. Een stuk minder druk dan de supermarkt, vaak goedkoper én vers van het land! Geen tijd om je sportles te volgen, want er lopen ook twee koters  (groot of klein) door de woonkamer? Introduceer samen sporten! Op een vaste tijd staat in de woonkamer een sportles op die voor iedereen te volgen is. Maak er een challenge van! 30 seconds helemaal uitgespeeld? Verzin je eigen kaartjes voor het spel, laat iedereen deze invullen en je hebt een avond gegarandeerd lachen!

Bepaal wie je wilt zijn

Online vonden we het onderstaande afbeelding (bron: Brad Yates) waarin overzichtelijk wordt dat er drie zones zijn. Je kunt deze situatie benaderen vanuit ‘angst’, ‘leerzaam’ of ‘groei’. Bepaal voor jezelf in welke zone je zit of wilt zitten en kijk wat dat voor jou betekent. Pak bijvoorbeeld eens een talent van je en bedenk hoe je dit kunt gebruiken om andere mensen te helpen in deze lastige tijd.

Ben je erg sociaal ingesteld, bied dan hulp aan, door bijvoorbeeld een poster op je raam te plakken met je 06 nummer. Dit is een van de proactieve vormen om direct in de ‘groei’ zone te beginnen.

Behoud je focus

Het is soms best lastig om thuis je focus te behouden. Er zijn zoveel meer dingen die nu spelen en vaak ook nog allemaal binnenshuis. Heb je invloed op al deze dingen? De ‘Cirkel van invloed’ laat jou zien hoe! Probeer in ieder geval alle uren die je werkt ook echt gefocust te pakken. Dit doe je niet alleen door echt een thuiswerk plek te creëren (link thuiswerken) maar deze thuiswerkplek ook heilig te verklaren. Als je daar gaat zitten wordt er gewerkt, gestudeerd of in ieder geval gefocust. Daarnaast las pauzes in! Dat doe je normaal ook toch? Pak in die pauzes op vaste momenten het nieuws en social media. Door de nieuwe structuur te omarmen komt ook meer focus. Hoe? Door te doen!  Je kunt bijvoorbeeld je reistijd inzetten om langer te slapen, maar je kunt je dag ook starten met een wandeling of fietsen. Betrek daarnaast al je huisgenoten (kinderen) bij een heuse dagstart. Wat staat er op de planning voor iedereen? Hierdoor ontstaat er respect voor elkaars agenda en daardoor krijg jij je verdiende focus.

Komt allemaal wel goed!

En mocht dit nu allemaal even niet lukken. Dát is heel normaal, want alles is anders en nieuw. Stop gewoon even met werken en ga wat ‘leuks’ doen. Een blokje om of maak een praatje met de buren. Hoe donker of licht jij deze periode ervaart. Je mag erop vertrouwen dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt! Wat er ook gebeurt, de zon gaat altijd weer op en als we straks weer gewoon op het terras mogen zitten of een kop koffie met een collega mogen drinken, laten we dan allemaal zo lang mogelijk proberen te genieten van die privileges. Want ja, als we heel eerlijk zijn namen we best wel veel van onze vrijheden voor lief. En tot die tijd, laat je inspireren door anderen. Zo zagen wij een artikel voorbij komen van een man die werkte in de hotelbranche en zijn baan kwijt raakte toen de hotels sloten. Hij heeft een dagje bij de pakken neer gezeten en daarna een geniaal plan opgezet om anderen te helpen. Je vindt het artikel hier.

Tags

  • persoonlijk leiderschap
  • vitaliteit
  • werkgeluk