Hoe financiële kennis Octas professional Mees verder brengt in z’n carrière

Business line

Hypotheken

Type

Collega's aan het woord

Gepubliceerd op:

18-05-21

Octas professional Mees ten Bokum werkt als Klantadviseur Hypotheken bij een van de opdrachtgevers van Octas. Mees startte na zijn studie in de rol van Klantadviseur Particulieren en heeft inmiddels de overstap naar Hypotheken gemaakt. Hij heeft de smaak te pakken gekregen en weet nu zeker: de financiële sector is voor hem de plek om zijn carrière te versnellen. In dit interview vertelt Mees jou meer over werken bij een bank en waarom hij dit via Octas doet.

Waarom de keuze voor detachering?

Mees: “Het is fijn om in dienst te treden bij één bedrijf maar wel bij meerdere organisaties te kunnen werken. Vooral voor mijzelf. Ik sta aan het begin van mijn carrière en kan nu vooral kijken wat past mij, waar wil ik heen en wat heb ik daarvoor nodig. Doordat ik zekerheid heb van een dienstverband bij Octas kan ik me focussen op mijn werk en de route die ik wil bewandelen binnen de sector.”

Agile werken is een groot verschil

Je werkte voorheen bij de Rabobank, waar je in de rol van Adviseur Dagelijkse Bankzaken klanten telefonisch hebt geholpen met hun vragen over lopende rekeningen, nieuwe betaalpassen of meldingen van phishing. Wat is het verschil met je huidige opdrachtgever? Mees: “Bij mijn vorige opdracht had ik echt een manager, hier werk ik Agile: in zelfsturende teams. Soms best een uitdaging. Bij problemen moeten we als team een keuze maken hoe we dat gaan oplossen. Je mag allemaal met ideeën komen en dat geeft het gevoel dat je zelf iets inbrengt waardoor je van toegevoegde waarde ben. Soms is het ook verwarrend, iemand die de knoop doorhakt ontbreekt. Het geeft een extra laag in het werken omdat je heel betrokken bent.”

Specialisatie hypotheken geeft verdieping in het vak

Als Adviseur Dagelijkse Bankzaken ben je dagelijks met heel veel verschillende producten bezig, het pakket is heel breed, maar je specialiseert je niet. Waarom heb jij de overstap gemaakt? Mees: “Door over te stappen naar hypotheken, ben ik mij echt op één onderwerp aan het specialiseren en dat vind ik vernieuwend. Voordat ik kon starten in mijn rol als klantadviseur hypotheken heb ik mijn wft Basis en Vermogen moeten behalen. Je hebt deze certificaten echt nodig vanuit de wet mag je geen klanten over hypotheken spreken als je deze certificaten niet hebt. Maar ik heb ook gemerkt dat het heel mooi aansluit op de praktijk je gelijk profijt hebt van de kennis die je op hebt gedaan. Ik ben gestart op de afdeling waar bouwdepots verwerkt werden. Hier heb ik veel basiskennis van het product opgedaan en nu als klantadviseur ik het product steeds beter kennen en natuurlijk wat het beleid van mijn opdrachtgever hierbij is.”

Hypotheken moeten zo duidelijk mogelijk zijn voor iedereen

Mees: “Het wordt eigenlijk alleen maar overzichtelijker. Vroeger waren er allerlei constructies binnen het afsluiten van een hypotheek mogelijk. Bijvoorbeeld de aflossingsvrije- en spaarhypotheek. Nu is vooral het doel om het voor klanten zo begrijpelijk mogelijk te maken. Een simpel voorbeeld hiervan is de lineaire hypotheek waarbij de schuld maandelijks daalt. Ik verwacht zelf dat de producten die we nu aanbieden blijven en dat bijvoorbeeld de spaarhypotheek niet meer terug komt. Als je kijkt naar de rente van tegenwoordig, zijn spaarproducten voor de banken ook niet rendabel.”

Duurzaamheid als drijfveer

Mees heeft een achtergrond in de toerismesector. Hij heeft Tourism Management gestudeerd, een hele brede opleiding, waar het vak ‘financieel management’ jaarlijks terugkeerde en Mees zijn aandacht trok. Hij wilde graag iets met duurzaam toerisme doen, maar kon daar na zijn afstuderen niet gelijk een baan in vinden. Tijdens zijn zoektocht naar duurzame organisaties, kwam hij op de grootbanken uit. Mees: “Het trok mij aan dat ik weet dat je bij de bank een carrière op kan bouwen en dat zij continu ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid.”

De functie Klantadviseur Hypotheken

Wilt een klant iets wijzigen, extra aflossen of oversluiten, dan adviseert Mees over de mogelijkheden binnen een bestaande hypotheek. Er komen ook minder leuke situaties voorbij zoals een echtscheiding, overlijden of klanten die hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Mees kijkt in alle gevallen vooral naar de oplossing. Mees: “In de 30 jaar dat een hypotheek meestal loopt, kan er veel gebeuren. Klanten bellen mij met de vraag of het uiteindelijk wel gaat het lukken met afbetalen of juist wat de boetevrije ruimte is om extra af te lossen. Door Covid-19 spreek ik ook mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Een hypotheek-pauze is dan een mogelijkheid. Ik spreek op dag soms wel vijftig klanten die je allemaal zo efficiënt mogelijk wilt helpen.”

Stressbestendigheid is enorm belangrijk

De werkdruk in dit vak is hoog. Als klantadviseur heb je een target qua telefoontjes en afhandeltijd. Mees: “Soms heb je mensen aan de telefoon die je echt op stang kunnen jagen, omdat ze iets voor ogen hebben wat niet mogelijk is. Een hypotheek is vaak de grootste kostenpost in de maandelijkse uitgaven. Als jij ze slecht nieuws gaat brengen, dan zijn ze niet blij en kunnen ze gaan zoeken naar openingen om iets voor elkaar te krijgen. Je moet dan echt rust kunnen bewaren en zo helder mogelijk uit kunnen leggen waarom een klant genoegen moet nemen met het antwoord. Daarnaast moet je goed je grenzen aan kunnen geven. Ik merk zelf dat ik steeds beter structuur aan kan brengen in het gesprek. Daarnaast kan je ook niet te lang de tijd nemen, je wilt ook graag de volgende klant helpen. Als je goed bent in dit vak, haal je er veel plezier uit. Aan het eind van de dag heb ik over het algemeen de meeste mensen blij gemaakt!”.

Toekomst binnen de financiële sector

Mees: “Ik ben nu ontzettend veel kennis aan het opdoen door de klantgesprekken die ik dagelijks voer. Als ik dit product goed ken en begrijp, dan zou ik wel graag willen doorgroeien naar bijvoorbeeld hypotheek acceptatie. Dan krijg je de aanvragen van de klant onder je hoede en neem je echt de tijd voor een dossier. Misschien zou ik daarna zelfs door willen groeien naar hypotheekadviseur. Als ik echt verder vooruit kijk dan zou ik uiteindelijk wel richting compliance willen gaan. In mijn adviseurs rol dagelijkse bankzaken sprak ik veel mensen die te maken hadden met fraude. Ik vond het vaak zo’n ontzettend nare situatie voor deze mensen. Ze hadden vaak geen idee wat er gebeurde, maar ze waren wel zomaar 50.000 euro kwijt. Dat is echt een nachtmerrie. Ik zou mijn kennis graag inzetten om hier tegen te vechten. Niet alleen voor deze mensen maar ook voor een gezonde economie.

“Het witwassen van geld, daar mag een bank niet voor gebruikt worden.”

Heb je nog een advies voor de twijfelaar?

Mees: “De financiële sector geeft je gelegenheid om een hele wereld te leren kennen waar je zelf nooit over na hebt gedacht. Je krijgt er privé wel mee te maken, dus je hebt direct iets aan de kennis die je opdoet. Als je gaat werken in de financiële sector, dan ervaar je hoe complex, maar toch ook simpel het eigenlijk is. Het zijn eigenlijk allemaal producten met voorwaarden. Het helpt je in het dagelijkse leven om die kennis te hebben. Ook als je uiteindelijk toch buiten de sector gaat werken.”

Gerelateerde vacatures

Tags

  • detachering
  • duurzaamheid
  • hypotheken