Thuiswerken en ook fit blijven, het kan met deze 5 tips!

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

26-03-20

De tweede week thuiswerken zit er (bijna) op! Inmiddels zijn alle thuiskantoren volop in gebruik en heb jij hopelijk ook een modus gevonden omtrent effectief thuiswerken. Maar, denk je ook wel na over je vitaliteit en fitheid? Waar je dat op kantoor deed met waarschijnlijk regelmatig/gezond eten en pauzeloopjes wil dat in de thuissituatie er nog wel eens insluipen. Voor je het weet hang je in de avond weer op de bank met een zak chips. Hieronder 5 tips om jouw gezonde modus aan te krijgen:

1. Download een fitnessapp of kijk op Instagram

Een fitnessapp houdt je fit (duh..), maar er zijn er veel en keuzestress willen we voorkomen! De volgende apps gebruiken wij met ons team op kantoor: Nike Training Gym en 7 Minute Workout. Vooral die laatste is een groot succes! Het kost dan maar 7 minuten om je net even fitter te voelen. Kan dus ook gewoon in je pauze! En als je jezelf voorneemt om dit elke dag te doen op een vast tijdstip, wordt het een gewoonte en zit het in je systeem. Win-win!

Daarnaast bieden veel sportscholen nu ook gratis live klasjes aan via bijvoorbeeld Instagram Stories. Nét alsof een echte trainer tegenover je staat en het voelt als een soort 1:1 coaching. Gratis personal training! De bekendste hiervan is The Trainers Amsterdam, die je op Instagram kunt vinden onder @the_trainers_amsterdam. Die hebben op vaste momenten live workouts. Het trainingschema en oude trainingen zijn allemaal te bekijken via het kanaal, dus wissel je thuiswerk outfit even om voor je sportbroek of start je dag gelijk met een sportlesje. Denk jij nou al die hippe apps en workouts, niets voor mij? Pak je fiets, ga lopen, joggen, trampoline springen, skaten, touwtje springen, alle beweging is goed! Om je te inspireren hebben wij onze collega’s gevraagd wat zij doen om fit te blijven. Kijk maar mee!

2. Pauzeloopje

Dit doe je op kantoor (niet? Shame on you! Als je baan het toelaat: ga naar buiten! Zo niet, kom je lekker bij ons werken ;)), dus waarom thuis niet? Loop gerust een blokje om, om zo weer vitamine D binnen te krijgen, want so far laat het weer ons niet in de steek!  Dit helpt je volgens onderzoek direct gelukkiger voelen, doordat er een verband is tussen (zon)licht een verhoogde productie in de gelukshormonen. Als je tijd hebt voor meer dan 1 loopje, je reistijd kun je immers wegstrepen, pak dan later op de dag nog een loopje!

3. Rekken, strekken, telefoongesprekken

“Zitten is het nieuwe roken”, hoor je veel in de media en op verjaardagsfeestjes. Probeer om die reden vaak te rekken en strekken tijdens een telefoongesprek. Dit kan simpelweg ook door gewoon je oortjes in te doen met bellen (sowieso wel prettig voor de eventuele andere thuiswerker) en dan te bellen! Staan helpt je volgens onderzoek met het verbranden van extra calorieën en is goed voor de bloedsomloop, je hart en bloedsuiker. Daarnaast kun je met het gemiddelde dressoir ook een prima werkplek creëren voor een half uurtje staand werken! Onze collega Gerben laat je zien hoe hij dat thuis aanpakt! Is jouw dressoir niet gelijk de ideale hoogte? Pak er dan een paar kookboeken bij, meerdere collega’s hebben de Zilveren Lepel al ergonomisch in gebruik 😉

Gerben Vink, online marketing specialist bij Octas werkt vanuit zijn thuiskantoor in Leiden

4. Eet gezond en gevarieerd

We kunnen niet dit vaak genoeg zeggen, maar een belangrijk aspect aan thuiswerken is dat je gezond en gevarieerd eet. Tijdens de “hamsterdagen” was niet alleen het wc papier uitverkocht, maar ook chips, bier en veel van het snoep. Daarnaast laat gezond eten je ook gezonder voelen. Je bent wat je eet zegt men wel eens, dus als je slecht eet, voel je je ook slecht. Eet je goed, voel je je ook goed. In plaats van dat jij dat biertje of wijntje aan het eind van je werkdag echt verdiend hebt, gun jezelf een gezonde smoothie of maak een lekkere bak met fruit!

“Als je slecht eet, voel je je ook slecht. Eet je goed, voel je je ook goed.”

5. Pauze van je beeldscherm

Dit lijkt misschien een gekke tip, maar is net zo belangrijk. Dit omdat je ogen niet gewend zijn om lang naar één object (beeldscherm of telefoon) te kijken. Dit kan ervoor zorgen dat je ogen moe zijn, of je een brandend gevoel krijgt met knipperen. Introduceer daarom de 20/20/20 regel! Werk voor 20 minuten, kijk dan 20 seconden naar iets 20 meter ver weg. Dit zorgt ervoor dat je ogen tot rust kunnen komen. Deze 20/20/20 methode wordt aangeraden door vele experts

Bij Octas werken we al bina twee weken thuis en volgen we deze fitheidtips nauw op! Doe je mee? En heb jij nog thuiswerk-fitheid-tips die we niet genoemd hebben? Stuur ze naar info@octas.nl, zo kunnen we elkaar versterken!

Tags

  • persoonlijk leiderschap
  • vitaliteit
  • werkgeluk