Huiskamer sollicitaties – direct implementeren of ver van wegblijven?

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

12-11-19

In de snel veranderende wereld waarin we vandaag de dag leven, verandert ook de arbeidsmarkt in rap tempo. Trends als zakelijk vloggen, employer branding en de digitale transformatie zijn niet meer weg te denken uit het recruitment vak.

Vorige week kwam IKEA met een nieuwe creatieve manier van recruiten: sollicitatiegesprekken bij kandidaten thuis op de bank. Octas onderzocht of hier animo voor is, en of dit iets is wat alleen in de retail branche werkt of dat het ook effectief kan zijn in zakelijke dienstverlening.

Verschillen zakelijke dienstverlening en retail

Er zijn uiteraard grote verschillen tussen de werving in retail en werving op de zakelijke markt. In retail gaan mensen vaak uit emotionele beweegredenen voor een bepaald merk werken. Ze worden er bijvoorbeeld blij van om te zeggen dat ze voor Hugo Boss of Nespresso werken. Op de zakelijke markt hebben mensen vaak meer rationele beweegredenen. Ze willen ergens aan bijdragen, compliance professionals willen bijvoorbeeld bijdragen aan een veiligere bancaire sector.

Doordat de motivatie van de kandidaat om bij een bedrijf in retail te gaan werken heel anders is dan bij een kandidaat die in de zakelijke dienstverlening gaat werken, is ook het sollicitatieproces anders. Door thuis sollicitatiegesprekken te voeren maak je het gesprek erg persoonlijk. Hierdoor wordt het makkelijk om op de emotionele beweegredenen van de kandidaat in te spelen. Toch denken wij dat dit concept ook in de zakelijke dienstverlening kan werken. Waarom? Dat leggen onze recruiters en professionals hieronder uit.

Wat vinden recruiters?

Het “IKEA” concept kan natuurlijk verder uitgerold worden. Gesprekken hoeven niet perse thuis op de bank bij de kandidaat te zijn, het kan ook in een café of hotellobby plaatsvinden. Recruiters Joram en Ky van Octas zien voor- en nadelen in sollicitatiegesprekken op locatie.

Het grootste voordeel is dat je het makkelijker maakt voor kandidaten om af te spreken. De huidige markt is sterk gefocust op kandidaten, het proces makkelijker maken voor kandidaten is dan ook altijd mooi meegenomen. Daarnaast maak je het gesprek door op locatie af te spreken laagdrempeliger. Vooral voor kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe functie kan het goed werken, omdat een gesprek op locatie minder aanvoelt als sollicitatiegesprek.

Toch heeft het ook nadelen, zo krijgt de kandidaat bijvoorbeeld geen gevoel bij het bedrijf waarvoor ze solliciteren omdat ze niet direct de sfeer van het kantoor meemaken. Een oplossing hiervoor kan zijn om het eerste gesprek op locatie te voeren en het tweede gesprek op kantoor. Een ander nadeel kan zijn dat recruiters hierdoor veel tijd kwijt zijn aan reistijd. Dit kun je wel weerleggen met het argument dat het de functie van recruiters veelzijdiger maakt, dit kan ook een oplossing zijn voor het tekort aan recruiters wat veel organisaties momenteel ervaren.

Direct uitgenodigd

Naast onze recruiters spraken wij ook professionals over huiskamer-sollicitatiegesprekken. Sommige werden meteen enthousiast. Door een professional die werkzaam is in onze business line Service & Advies werden we bijvoorbeeld direct uitgenodigd om bij hem thuis een kop thee te drinken, we herinnerde hem dat hij al aangenomen is en we erg blij met hem zijn. Een tweede sollicitatieronde was dus zeker niet nodig voor de gezelligheid lusten we best een kopje thee ;-).

Een Octas-professional uit de business line Hypotheken was wat sceptischer over het idee. Zij vond het juist erg leuk om bij Octas op kantoor te komen omdat ze hierdoor meteen een gevoel kreeg bij de sfeer die op kantoor hangt en met wat voor collega’s ze zou komen te werken. “De positieve en persoonlijke sfeer bij Octas was voor mij de doorslaggevende factor. Doordat ik voordat ik mijn contract tekende al twee keer op kantoor geweest was, had ik een goed idee wat ik kon verwachten en kon ik niet wachten om te beginnen!”

Onze conclusie: geef als kandidaat aan waar jij je prettig bij voelt, en geef als recruiter jouw kandidaten de optie om een gesprek op locatie te voeren.

Tags

  • detachering
  • solliciteren
  • vacatures