Hypotheekadvies draait om hospitality!

Business line

Hypotheken

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

16-11-18

Gastvrij onthaal

Het begint al met het verwelkomen van je klant. Veel hypotheekgesprekken vinden nog plaats bij de bank of intermediair op het kantoor. Maar tegenwoordig zie je ook, vooral voor de oriënterende gesprekken, een verschuiving naar advies via de webcam of telefonisch. Voor beide type gesprekken geldt; zorg dat je op tijd bent voor de afspraak en laat je klant niet wachten. Zorg ook dat je klant op zijn gemak is. Voor veel klanten is een hypotheek een grote financiële beslissing en een complex product. Ze komen bij jou, als Hypotheekadviseur, voor het beste advies en hebben vertrouwen nodig dat jij ze dit kunt geven. Een goede eerste indruk waarbij je dit vertrouwen geeft, is hierbij erg belangrijk.

Service

Bij hypotheekadvies gaat, het net als het verblijf in een hotel, om de totaalbeleving. Als bank moet je je onderscheiden van andere geldverstrekkers. Als intermediair ontzorg je klanten voornamelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor execution only en hun hypotheek zelf regelen. Maar er zijn weinig klanten die daar daadwerkelijk voor kiezen. De meerderheid gaat toch graag met een Hypotheekadviseur om tafel. Tijdens een oriënterend gesprek, wordt er in 90% van de gevallen gelijk gekozen of ze daadwerkelijk een advies willen. Tijdens dit gesprek moet je als adviseur dus dat ‘wow-gevoel’ overbrengen en de klant voor je winnen. Hoe complexer het product hoe meer service er gewenst is. Dit betekent werk van de klant uit handen nemen en de mogelijke vragen al voor zijn voordat ze worden gesteld. Maar het kan ook betekenen dat je je als adviseur flexibel moet opstellen en klanten thuis moet opzoeken of adviesgesprekken in de avonduren moet houden.

Toon empathie en maak het persoonlijk

Wanneer je als Hypotheekadviseur oprechte interesse toont win je daarmee sneller het vertrouwen van een klant. Klanten vinden het vaak fijn als je meedenkt met hun toekomstplannen. Kijk bijvoorbeeld verder dan alleen de financiering. Willen ze misschien nog verbouwen nu of in de toekomst, of hebben ze interesse om hun huis te verduurzamen met warmtepompen of zonnepanelen?

Als Hypotheekadviseur zie je natuurlijk niet alleen starters. Hypotheekadvies komt ook om de hoek kijken na een echtscheiding of bij het overlijden van een partner. Dit zijn aangrijpende gebeurtenissen in iemands leven waar je niet zomaar aan voorbij kan gaan. Empathie tonen is hierbij erg belangrijk.

Wees eerlijk en duidelijk

Als Hypotheekadviseur is het ook jouw taak om eerlijk advies te geven over de mogelijkheden. Denk mee, maar wees ook eerlijk wanneer plannen van klanten (nog) niet mogelijk zijn. Stel klanten gerust wanneer nodig, maar geef vooral openheid van zaken en wees realistisch. Het is belangrijk om goed door te vragen; wat wil de klant nu echt? Daarnaast moet je als Hypotheekadviseur snel kunnen schakelen. Door jouw deskundigheid kun je snel reageren in het adviesgesprek of dat nu via mail, persoonlijke gesprek of telefoon is. Maar je moet ook kunnen uitleggen waarom zaken in het hypotheekproces langer kunnen duren.

Kom je afspraken na en ontzorg!

Aandacht is erg belangrijk! Of het nu gaat om een opgemaakt elke dag in een hotel, schoon bestek naast het bord in een restaurant of een mail sturen over de voortgang van de hypotheek. Je wil als Hypotheekadviseur klanten aan je te binden en contact houden. Weet daarom welke beweging klanten maken. Stuur bijvoorbeeld een bloemetje na een verhuizing en bel jaarlijks om te vragen hoe het gaat en of er nog belangrijke veranderingen in hun leven zijn geweest. Deze onderhoudstelefoontjes kunnen je erg veel opleveren en worden door klanten zeer gewaardeerd.

En bovenal, wees kritisch op jezelf. Veel Hypotheekadviseurs sturen een enquête na afloop van het gesprek om met die feedback zichzelf continue te blijven verbeteren.

Ook al zijn sommige punten inkoppers, deze kunnen toch het verschil maken.

Tags

  • hypotheek advies
  • particulier advies