PSD2: revolutie van betalingsverkeer (deel 2)

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

16-04-19

Deze nieuwe richtlijnen moeten enerzijds voor meer consumentenveiligheid zorgen op de concurrerende markt en anderzijds voor meer commerciële mogelijkheden. Behalve de banken, mogen nu ook andere betaaldiensten vragen naar de betaalgegevens van consumenten om zo beter aansluitende aanbiedingen en service te bieden. Daarvoor moeten ze echter wel aan strenge regelgeving voldoen: De European Banking Authority ontwikkelt de Regulatory Technical Standards (RTS). Dat zijn standaarden waarmee de banken en andere aanbieders de PSD2 moeten uitvoeren. Omdat de standaarden pas deze maand zullen worden gepubliceerd, is er rondom het implementatie-aspect van de PSD2 nog veel onduidelijkheid.

Voordelen van de PSD2

  • Als banking professional kun je met de data die vrijkomt meer specifieke, persoonlijke aanbiedingen aan jouw klant doen.
  • Customer experience wordt nóg belangrijker: gebruik de nieuwe richtlijnen om een goed financieel beeld van jouw klant te schetsen.
  • Samenwerkingsverbanden tussen gevestigde banken en nieuwe start-ups op het gebied van innovatieve apps voor het bevorderen van de customer experience wordt steeds denkbaarder.

Nadelen van de PSD2

  • Beveiliging is belangrijk voor gevoelige informatie die vrijkomt met de PSD2. Toch is dit nog niet duidelijk: komt er één beveiligingselement (bijvoorbeeld pincode) of twee (vingerafdruk en pincode)?
  • Privacy blijft belangrijk. Er bestaan zorgen dat niet elke Europese toezichthouder de richtlijnen goed genoeg uitlegt en even streng handhaaft op overtreding. Kwaadwillenden zouden op zoek kunnen gaan naar de landen waar de regels voor het aanvragen van een vergunning het soepelst worden nageleefd.
  • Banken moeten goed nadenken over eventuele nieuwe ondernemingsstrategieën, om te zorgen dat hun rol niet volledig wordt uitgekleed door de nieuwe opkomende Europese concurrenten.

Tags

  • particulier advies