Thuiswerken en mentaal fit zijn, hoe doe ik dat?

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

02-04-20

Mentaal fit zijn is makkelijker als je uitstapjes met werk, vrienden en familie om je heen hebt. Jij bent onderdeel van hun mentale fitheid en vice versa. Maar, hoe blijf je nu mentaal gezond als we allemaal moeten thuiswerken. We onze cirkel van contact moeten verkleinen tot maximaal drie, met 1,5 meter afstand? Hieronder een paar bruikbare tips.

Zoek je collega’s toch op!

Lunch eens een keer digitaal samen of kom digitaal even bij elkaar op de koffie. Super belangrijk om juist nu ook mensen om je heen te spreken voor een praatje. Het maakt de zwaardere dingen luchtiger en het is fijn om ook even anderen te spreken over de kleine leuke én minder leuke dingen die je meemaakt. Toch heerlijk om te horen dat jouw collega’s zich ook allemaal ergeren aan het huishouden wat meer aandacht nodig heeft nu je thuis bent, dan wanneer jij 40 uur op kantoor zit. De belangrijkste tip om je te beseffen dat meer mensen in hetzelfde schuitje zitten, dus zoek de ander op!

Houd je werk en privé gescheiden, maar echt!

Het voordeel van reizen tussen je werk en je thuis is dat je een overgangsperiode hebt, nu we allemaal thuiswerken is er eigenlijk geen reis meer tussen je werk en thuis. Daarnaast werken de meeste van ons in dezelfde ruimte als waar zij wonen en leven. Hierdoor kan het gevoel er zijn dat je altijd aan het werk bent. Omdat we als werkende Nederlanders nog nooit zo lang hebben thuiswerkt (aan een stuk door), hieronder de perfecte tip om je werk en privé gescheiden te houden bij het thuiswerken: discipline. Dit klinkt misschien heel militair, en zo mag je het ook wel een beetje zien! Discipline zorgt er voor dat je namelijk werk en privé beter gescheiden kan houden. Na rondvraag in ons netwerk, hoorde we de tip om je werk laptop en telefoon in een aparte kast op te bergen na je werkdag. Zo sluit je eigenlijk je werkdag af. Een ander kwam met de tip om je ochtendroutine in stand te houden, net zoals je normaliter zou gaan werken. Je lichaam herkent dit en springt automatisch in de werkmodus. Belangrijke vuistregel: als je je laptop dichtklapt ben jij offline!

Werk aan een ijzersterk immuunsysteem

Onderschat jouw eigen immuunsysteem niet! Afstand houden en thuisblijven zijn de belangrijkste praktische tips, maar het laatste wat je wilt is afwachten tot je ziek bent. Wat jij hieraan kunt doen? Werk aan een ijzersterk immuunsysteem! Eet gezond en gevarieerd, juist nu je thuis bent heb je hopelijk meer mogelijkheden om een soepje te maken, een goed gevulde groenten omelet of een voedingsrijke salade. Let op producten met vitamine C of slik deze voor de zekerheid bij. Voldoende slaap, ontspanning, extra rust en zo min mogelijk stress!

De cirkel van invloed

Bedenk voor jezelf, waar heb ik invloed op en waar kan ik niets aan veranderen? De cirkel van invloed, ontworpen door Stephan Covey, helpt je hierbij! Alles waar je mee bezig bent in je hoofd, valt in de ‘Cirkel van betrokkenheid’. Ook zaken waar je geen invloed op hebt. De ‘Cirkel van invloed’ trekt een lijn, daar waar je wél invloed op hebt. Probeer je in deze tijd te focussen op waar je wél invloed op hebt, zoals bovenstaande punten!

Cirkel van Invloed gevisualiseerd

Doe wat je leuk vindt!

Laat in deze periode vooral ook wat je leuk vindt een kans krijgen. Wilde jij altijd al eens potten bakken, die cursus Russisch voor beginners oppakken of je tuin een make-over geven. Pak zo’n project juist nu op! Je kunt er lekker je ei in kwijt, je hoofd mee leegmaken en bovenal haal je er voldoening uit. Combineer je je passie ook nog eens met buiten zijn, dan heb je helemaal een win te pakken!

Doorbreek sociale gewoontes

Mensen zijn gewoontedieren. Je drinkt op donderdag na de tennis drink je gezellig een kop koffie met je team, je eet op donderdag voordat je gaat sporten bij je ouders want de tennis is daar om de hoek en elke eerste zondag van de maand gaan jullie al jaren met vrienden in de lokale kroeg voetbal kijken. Deze momenten kunnen nu al een paar weken niet doorgaan. Vast gesleten patronen doorbreken en een (tijdelijk) nieuwe levensstijl aanleren is niet makkelijk. Maar probeer eens te kijken hoe je wel die contact momenten kunt houden. Bel je ouders gewoon toch op voor het avondeten en zet je telefoon op de keukentafel. Ga in plaats van met je vrienden de kroeg in, lekker een pubquiz via YouTube volgen of installeer samen de Houseparty app.  

Deel je best practices!

Die ene tip die je kreeg van je collega, stuur die ook even door naar je broer of vriendin. Dit is de tijd om elkaar een handje te helpen. Een aantal best practices die wij hebben gedeeld? Werk je met kleine kinderen, gebruik een hoofdtelefoon. Leg je ze uit dat wanneer jij jouw hoofdtelefoon op hebt, je niet gestoord mag worden. Een fysieke reminder werkt voor kinderen heel goed. Daarnaast, maak een weekplanning waarin je rekening houdt met onverwachte to do’s. Doordat je met collega’s op afstand werkt, is het onvermijdelijk dat je niet 100 procent aangehaakt kunt zijn met alle afdelingen. Komt een verzoek voor jou nogal onverwacht, waarschijnlijk heeft de collega ook niet bewust jou zo laat pas aangehaakt. Kijk vooral met elkaar hoe je vanaf dat punt tot de beste oplossing kunt komen. Meer tips over thuiswerken, vind je hier in onze thuiswerkblog!

Laat je door één bron informeren

De laatste tip die we je mee willen geven is laat je niet gek maken! Mentaal fit zijn is altijd belangrijk. Maar deze situatie is onbekend en daarmee weten we veel ook niet. Er zijn legio bronnen die informatie verstrekken omtrent het Coronavirus. Ons advies, kies één betrouwbare bron (zoals het RIVM) en kijk maximaal twee keer per dag naar nieuwe updates.

Tags

  • persoonlijk leiderschap
  • vitaliteit
  • werkgeluk