7 slimme tips om fitter thuis te werken

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

25-08-20

“Als wij niet oppassen en dit zich doorzet, zijn we binnenkort weer terug bij af”, aldus premier Rutte. Uit de persconferentie van dinsdag 6 augustus blijkt dat we voorlopig (ook na 1 september) nog zoveel mogelijk thuis zullen werken. Thuiswerken werd zelfs tot een van de meest effectieve maatregelen benoemd. Nu thuiswerken een langdurig begrip is geworden, willen wij hier extra aandacht aan geven. Want hoe zorg je dat je naast een effectieve werkplek vooral mentaal en fysiek gezond blijft? Hieronder een aantal verrassende tips van onze collega’s die je waarschijnlijk nog niet hebt gehoord!

1. Wakker worden

Het is verleidelijk om je wekker een kwartier voordat je werkdag start te zetten. Maar ga jij daardoor uitgerust en vol frisse energie achter je laptop zitten? Nee, niet echt. Onze collega Annick deelt haar tips om wakker te worden. ’s Ochtends begint ze met een rondje lopen door de wijk waarin zij woont. “Ik voel me na het rondje lopen veel fitter om aan de slag te gaan”, zegt ze. Naast de beweging en de frisse lucht vertelt ze dat ze ’s ochtends de radio aan zet: “De vrolijke nummers zorgen dat ik mijn dag vrolijk begin!”.

2. Kleine wasjes, grote wasjes

Volgens onze collega Sophie is het goed om tijdens je dag in beweging te blijven. Dat bevordert je bloedsomloop. En deze zorgt er weer voor dat je hersenen meer zuurstof krijgen waardoor je geheugen beter werkt. Beweging zit al in kleine dingen, zij zegt: “Doe de gewoon de was tussendoor, het is een win-win-win situatie: je beweegt, de was is einde van de dag klaar en je bent even van je beeldscherm af.”

3. Work-work-out

De reistijd die van je werkdag af gaat wordt door sommige collega’s slim gebruikt. “Ik probeer iedere dag een 10 minuten work-out te doen om mijn lichaam sterker te maken”, zegt onze collega Nathalie. Andere collega’s sluiten zich hierbij aan en geven als tip om apps of YouTube video’s ter ondersteuning van de work-out te gebruiken. Dit zijn Nike Training of Chloe Thing voor de krachttrainers en Strava of Runkeeper voor de hardlopers.

4. Quarantaine lessen

In quarantaine zitten heeft er bij een aantal collega’s ook voor gezorgd dat ze meer tijd zijn gaan investeren in hun eigen ontwikkeling. We lezen heel wat zelfhulpboeken zoals De Alchemist, 7 eigenschappen van effectief leiderschap en De kracht van kwetsbaarheid. Daarnaast starten professionals e-learnings of luistersessies. Bij Octas doen we dat bijvoorbeeld via de Online Academy waar leren ook in korte tijdsblokjes van 5-10 minuten. Collega Ilham volgde een opleiding stressmanagement en planning en is gestart met een cursus Spaans. Ze zegt: “De opleidingen helpen mij direct om persoonlijk en professioneel stappen te maken.” Meer lezen over de Octas Academy? Bekijk dan dit artikel.

5. Stimuleer je creativiteit

Dag in dag uit zit je op dezelfde thuiswerkplek en kijk jij al naar dezelfde muur, bank, tafel, stoelen, lamp en schilderijen. Onze collega Gerben zegt: “Ga eens aan de andere kant van de tafel zitten, verander iets in je woonkamer, bel die inspirerende collega op voor een praatje en doorbreek een routine als die niet voor jou werkt”. “Je zal dan merken dat je weer nieuwe ideeën krijgt en met frisse energie weer aan het werk gaat”, vervolgt hij.

6. Accepteer pieken en dalen

Onze collega Nena vertelde het eerder al in haar blog: je kunt niet altijd productief zijn. Als de bovenstaande tips je op een dag ook niet helpen, raak dan niet gefrustreerd maar probeer de kleine randzaken op te pakken. Nena zegt: “Houd je bezig met randzaken zoals voorbereidend werk of bel een collega of lees wat artikelen over je vakgebied. Dan ga je slim om met een ‘dal’ gevoel!”.

7. Maximale flexibiliteit

Flexibiliteit is een groot voordeel van het thuiswerken. Iemand die maximaal gebruik maakt van deze flexibiliteit is onze collega Gosse. Hij zegt: “Om de balans tussen werk en privé goed te houden, doe ik een beroep op mijn flexibele werktijden. Soms ga ik er overdag een uurtje tussenuit om even te sporten en werk ik later in de avond gewoon een uurtje langer door. Ik vind dat prettig, omdat je de dag dan in het midden breekt.” Deze indeling zorgt ervoor dat hij altijd op momenten werkt wanneer hij energie heeft. Dit heeft positieve impact op de kwaliteit van zijn werk. Lees meer hierover in z’n blog.

Er bestaan natuurlijk nog meer tips. Maar met alleen tips komen we er niet. De kracht zit in het ook écht te doen! We zien in ons bedrijf in ieder geval dat iedereen dit op eigen wijze ook daadwerkelijk doet. Heb jij nog een gouden tip? Deel ‘m met ons!

Tags

  • persoonlijk leiderschap
  • vitaliteit
  • werkgeluk