De verlopen houdbaarheid van Black Friday

Business line

HQ

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

28-11-19

Social Activism, Sustainability en MVO. Het zijn termen waar we mee dood gegooid worden en veel bedrijven willen zich profileren als goeddoeners. Een organisatie die kijkt of bedrijven ook daadwerkelijk zo groen zijn als ze denken is het MVO-Register. Zij maken informatie beschikbaar over duurzame manieren van ondernemen en kijken welke bedrijven hier concreet mee bezig zijn. Octas sprak Julia Chatelain, Director Reporting and Assurance, over wat dit precies inhoudt en wat dit met Black Friday te maken heeft!

Het MVO Register

“Het MVO register maakt MVO informatie beschikbaar. “Wat doe je op het gebied van MVO?” is zo’n brede vraag dat het antwoord vaak blijft steken op “we hebben fair trade koffie in het koffiezet apparaat”. Wat wij doen is bedrijven de tools aanreiken waarmee ze hun MVO-beleid gerichter kunnen insteken op de onderwerpen die er echt toe doen. Dit is natuurlijk afhankelijk van welk bedrijf het is en van wat het bedrijf doet. We verstrekken informatie en zijn ook een soort tussenpartij tussen leveranciers en inkopers. Inkopers kunnen bij ons terecht met vragen als “welke leverancier is het meest duurzaam?”.

Weerstand

Wat wij merken is dat sommige bedrijven in hun externe communicatie veel vertellen over duurzaamheid maar eigenlijk niet duidelijk voor ogen hebben wat het nou oplevert. Wij gaan hier dieper op in en kijken hoe bedrijven aan MVO kunnen doen op een manier die bij ze past. Zo nemen we weerstand weg, door aan de ene kant een MVO beleid op maat te maken en aan de andere kant laten zien wat het oplevert. Deze concrete resultaten zorgen op hun beurt voor meer geloofwaardigheid en een sterk merk.

Bij de grote bedrijven is er naast weerstand, vaak een logge organisatie structuur die MVO in de weg staat. Een klein beetje minder slecht, dat wil iedereen wel. Maar daar gaan we het niet mee redden, er moeten grote structurele veranderingen plaats vinden en dat is veel lastiger. Als je het de mensen persoonlijk vraagt willen ze allemaal zorgen voor een betere toekomst voor hun kinderen en kleinkinderen. Maar toch wordt er in de boardrooms, als de afweging tussen nú zo veel mogelijk geld verdienen, of voor toekomstige generaties een leefbare wereld nalaten, toch vaak voor de korte termijn gekozen.

Quick wins

Soms zijn er hele kleine aanpassingen die bedrijven kunnen maken waarmee ze veel kunnen verduurzamen. Bijvoorbeeld recyclen, de lampen uitdoen als je een ruimte verlaat, thuiswerken of vrij geven voor vrijwilligerswerk. Veel bedrijven zijn al erg duurzaam bezig en vinden het vanzelfsprekend. Ik zie dit zelf veel bij familiebedrijven, die MVO de normaalste zaak van de wereld vinden. Als ik dan vervolgens aan ze zichtbaar maak wat ze allemaal doen, dan zijn ze vaak wel verbaasd over hoe duurzaam ze onbewust al bezig zijn! Dit creëert een gevoel van trots wat er vervolgens voor zorgt dat ze andere duurzame maatregelen, die ze nog niet getroffen hebben, ook zo snel mogelijk willen doorvoeren.

Ik denk dat bedrijven het beste uit hun MVO beleid kunnen halen als ze zich focussen op factoren waar ze ook daadwerkelijk mee bezig zijn. Dus zorg dat het MVO beleid past bij jou bedrijfsvoering, stel concrete doelstellingen op, en zorg dat deze doelstellingen realistisch zijn.

De natuur heeft altijd gelijk

“Groei” is een status symbool in onze huidige bedrijfscultuur in Nederland. En zonder dit aan te passen kun je niet toe naar een echt duurzame economie. Dit heeft heel erg te maken met de mensen die aan het hoofd van het bedrijf staan. Mensen die erg gefocust zijn op groeien, daadkrachtig zijn en op korte termijn voordelen, zijn vaak minder gefocust op de lange termijn effecten, waarvan duurzaamheid er een is.

In onze cultuur waarin groei, status en macht belangrijke waarden zijn, worden we dagelijks aangespoord om zoveel mogelijk “voor jezelf te pakken”. Bedrijven staan onder druk om zo snel en zo hard mogelijk te groeien, en consumenten worden aangespoord om zo veel mogelijk te kopen. Dit zijn allemaal dingen waarvan we met z’n allen hebben besloten dat als je dat doet, je succesvol bent. Als je in een groot huis woont en een dure auto kunt kopen dan heb je het “gemaakt”. Dit is geen houdbare instelling. De natuur heeft altijd gelijk, en wij doen nu net alsof dat niet zo is. Alsof wij mensen dit kunnen controleren. We gaan met z’n allen helemaal tegen de natuur in en denken dat dit houdbaar gedrag is. Dit wordt steeds meer duidelijk, maar helaas heeft het voor velen geen prioriteit. We leven in een soort bubbel waarvan we denken dat we ermee weg kunnen komen. En dat kunnen wij misschien wel, maar onze kinderen en generaties daarna gaan er niet mee weg kunnen komen.”

Anti-Black Friday

Een goed voorbeeld van wat Julia hierboven vertelt is natuurlijk wat er morgen op de Kalverstraat en vooral online te gebeuren staat; Black Friday. Pakken wat je pakken kan en zo veel mogelijk consumeren. Gelukkig zijn er ook bedrijven met zogenoemde “anti-Black Friday” acties. Zo had Patagonia in 2016 het idee om 100% van hun Black Friday omzet aan lokale goede doelen te schenken. Hun normale omzet op Black Friday: 3 miljoen. Op Black Friday in 2016: 12 miljoen!

Als financiële detacheerder staat Octas ver weg van retail en de Black Friday gekte. Toch vinden we dit een te belangrijk onderwerp om niet over te schrijven. Wij zijn van mening dat iedereen zijn of haar eigen verantwoordelijkheid moet nemen als het op duurzaamheid aan komt. Wel zouden bedrijven hun werknemers moeten faciliteren met opties om duurzamer te werk te gaan. Daarom hieronder een aantal tips voor iedereen die Black Friday een duurzame insteek wil geven.

  • Koop alleen wat je nodig hebt! Bedenk je eens, zou je dit ook gekocht hebben als je niet 500 keer die online banner voorbij had zien komen met “75% korting!!!”
  • Ga voor producten die langer mee gaan. Hier betaal je misschien iets meer voor maar je hebt er wel een stuk langer plezier van. Bijvoorbeeld de laptoptassen van Monsak, gemaakt in Amsterdam van gerecycled leer.
  • Ga voor “sustainable” Black Friday acties, zoals die van Patagonia, die dit jaar alle donaties die in November en December aan goede doelen gegeven worden verdubbelen. Of Dille en Kamille met #greenfriday.
  • Zet je computer uit, blijf weg bij de winkelstraten en ga een mooie boswandeling maken.

Wil jij meer weten over hoe je zelf meer sustainable kunt zijn, wat jouw bedrijf of werkgever hieraan kan doen? Lees dan volgende maand issue 13 van het Octas magazine STERK. In dit issue is “Duurzaamheid” het hoofdthema!

Tags

    Dit bericht heeft geen tags.