Vraag hier jouw lening aan! Drie alternatieve financieringsvormen op een rij!

Business line

Zakelijk Financieren

Type

Blogs

Gepubliceerd op:

13-02-20

Een lening aanvragen bij de bank is zowel zakelijk als privé de meest populaire manier van krediet verkrijgen. Door automatiseringen kijken banken vaak niet meer naar de individuele klant en gaat je aanvraag door een gedigitaliseerde “molen”. Voor startende ondernemers of mensen die bijzonder krediet aanvragen, of andere partijen die niet precies binnen het normale plaatje vallen kan dit erg frustrerend zijn. Alternatieve financieringsmethoden maken hun opmars, hieronder een overzicht van drie methoden.

Voor ondernemers met een innovatief idee kan het lastig zijn om opstartkapitaal te verkrijgen. Banken stellen aan kredietaanvragers vaak de vraag wat hun omzet is geweest de afgelopen jaren. Innovatieve projecten hebben hier natuurlijk nog geen voorbeeld van en kunnen deze belangrijke eerste vraag dus vaak al niet beantwoorden. Hiervoor is het RVO, zij financieren projecten waarvan de technische haalbaarheid is aangetoond. Veel van deze projecten zijn zonder innovatiekrediet van het RVO niet mogelijk, simpelweg omdat ze te risicovol zijn voor de markt.

Marcel Segers werkt als Octas professional voor het RVO. Hij beoordeeld kredietaanvragen en gaat de haalbaarheid van deze innovatieve projecten na. “Bij innovatieve oplossingen denken ondernemers vaak dat ze een heel nieuw product hebben. Maar dit nieuwe product is vaak een oplossing voor een bestaand probleem. Wij kijken wat de huidige oplossing voor dit probleem is en hoe deze nieuwe innovatieve uitvinding zich verhoudt tot de huidige oplossing. In de aanvragen die RVO ontvangt zie ik dat dit vaak ontbreekt in de concurrentie analyse. Concurrenten zijn geen partijen die precies hetzelfde doen, maar alle partijen die een oplossing aanbieden voor hetzelfde probleem. Mensen hebben vaak een bepaalde weerstand tegen verandering, veranderen kost tijd, moeite en geld. Waar je goed over na moet denken als ondernemer, is hoe je de markt gaat overtuigen te veranderen”, aldus Marcel.

Het gehele interview met Marcel Segers lees je hier.

Met deze gedachte in het achterhoofd kun je crowdfunding als “concurrent” van het RVO zien. Het bestaande probleem is dat innovatieve projecten moeilijk van de grond komen door gebrek aan kredietverleners. Het idee voor Collin Crowdfund ontstaat zeven jaar geleden bij Jeroen Ter Huurne om een crowdfund platform op te zetten, een platform dat meteen kwalitatief als de nummer 1 in Nederland bekent staat. “Nadat we besloten hadden om een crowd-fund platform op te zetten hebben we een jaar de tijd genomen om alles te ontwikkelen. Dit was de best besteedde tijd ooit, zeg ik altijd. We hebben alle processen tot in de kleinste details uitgeschreven en met externe IT’ers ons platform gebouwd. Voor een crowdfinance platform heb je drie dingen echt nodig: kredietkennis, marketing en IT. We hebben veel geïnvesteerd in IT. Op 4 juni 2014 gingen we live met onze eerste aanvraag. Toen hadden we al een handvol mensen in dienst, een aantal ZZP’ers aan ons verbonden, nul klanten en al een miljoen euro uitgegeven”, aldus Ter Huurne. Anno 2020 is Crowdfunding uitgegroeid tot een miljarden business, inmiddels heeft Collin Crowdfund een bestand van 18-duizend geregistreerde investeerders.

Het hele interview met Jeroen ter Huurne, CEO Collin Crowdfund, lees je hier.

Na deze twee innovatieve voorbeelden van alternatieve financieringen lijkt het misschien alsof bankieren bij een bank een ouderwets fenomeen aan het worden is. Maar natuurlijk zijn ook banken hard bezig met innovatie. Hierover interviewde Octas Han Mesters, Sector Banker bij ABN AMRO. Zijn missie: Terug naar de menselijke maat in bankieren!

Volgens Han Mesters maakt de digitaliseringslag de financiering sector juist steeds persoonlijker. Natuurlijk worden veel standaardprocessen geautomatiseerd. En hierdoor vallen mensen of bedrijven die een bijzondere of afwijkende aanvraag hebben soms buiten de boot. Maar juist door de automatisering van de standaard aanvragen, zouden bankiers meer tijd moeten hebben om de bijzondere aanvragen persoonlijk te behandelen. Daar valt tegenin te brengen dat de wereld steeds complexer wordt en dat er daardoor juist weer meer “bijzondere” kredietaanvragen komen. Want, wat bepaalt de overlevingskans van een bedrijf nu de toekomst? Welke factoren gaan er mee spelen om te bepalen of bedrijven een financiering kunnen terugbetalen? Dit zijn belangrijke vragen die banken zichzelf moeten stellen bij kredietaanvragen. Voor bankiers betekent dit dat ze een andere gesprekspartner moeten gaan zijn.

Convenience  is standaard, maar intimacy when it matters”, hiermee wordt bedoeld dat alle processen die geautomatiseerd kunnen worden, ook geautomatiseerd moeten worden. Dit gaat meestal om standaard producten. Maar als het om complexe of gevoelige onderwerpen gaat, moet er persoonlijke aandacht zijn voor de klant. Waar de meeste berichten over innovatie gaan over het weg-automatiseren van mensen, is in dit geval het tegenovergestelde waar: de toegevoegde waarde van menselijk contact wordt juist belangrijker.

Voor professionals betekent dit dat ze in deze situaties ook echt een toegevoegde waarde kunnen bieden. Accountmanagers zijn hierin voornamelijk verantwoordelijk voor de relatie en de strategische gesprekken. En wanneer het op financiering aankomt kunnen ze terugvallen op een financieringsspecialist. Omdat er steeds meer van deze aanvragen komen is het dus belangrijk dat de nieuwe generatie bankiers opgeleid wordt om uit te blinken in intermenselijke communicatie. Er zal een veel grotere rol gaan komen voor relatiebeheer en voor de bankier als trusted advisor.

Lees het hele interview met Han Mesters hier.

Tags

  • particulier advies
  • zakelijk advies
  • zakelijk financieren