Wat doet een Businessmanager bij Octas?

Business line

HQ

Type

Interview

Gepubliceerd op:

29-05-20

Leiding geven aan zo’n 40 professionals, klanten tevreden houden, professionals op passende opdrachten inzetten en intern de boel op rolletjes laten lopen. Eerder schreven we daar al een artikel over: ‘Leiding geven op afstand, een vak apart’. Hannie Heuker, Businessmanager van Compliance professionals, vertelt over haar aanpak.

De aanhouder wint!

Ik heb 8 jaar lang als pensioenspecialist gewerkt via een detacheerder. In deze tijd merkte ik dat er vanuit mijn detacheerder weinig aandacht was voor mij, ik miste de verbinding met mijn eigen organisatie. Ook vanuit de opdrachtgever werd er weinig aandacht besteed aan mijn ontwikkeling. Dit is het moment geweest waarop ik, als 23 jarige, Businessmanager wilde worden. Zo kon ik ervoor zorgen dat mensen zich wel verbonden voelen door opleidingskansen bieden en goed naar de wensen en ambities luisteren. Toen heb ik besloten om relevante werkervaring op te doen en hard te werken om aan de vacature eisen te voldoen. Opleidingen zoals HBO Psychologie & Coaching en een post-HBO Professioneel coach, konden hierbij niet missen. In 2015 werd ik na 8 jaar hard werken aangenomen als Businessmanager. Wat een fantastisch gevoel om mijn doel te bereiken! Dus houd vol en geef niet op, de aanhouder wint!

Het menselijke aspect

Ik werk nu een jaar bij Octas en kan zeggen dat ik nu op een plek ben waar het écht om de medewerker draait, bij Octas is niemand een nummer. Luisteren en daarop acteren is wat we doen. Het menselijke aspect zoals het hoort! Onlangs heb ik de overstap gemaakt van de businessunit Zakelijk Financieren naar Compliance, waar veel professionals werken als CDD of KYC analist. Interessant om een nieuw vakgebied en de collega’s te leren kennen.

Versterken. Verbinden. Koesteren.

Vanuit de verbinding met de ander bouw ik een band op die op vertrouwen berust. Ik vraag altijd drie dingen: wederzijds vertrouwen, eerlijkheid en openheid. Alleen zo kan ik mijn professionals zo goed mogelijk versterken en weet ik waar hun ambities liggen. Met als doel om hun carrière zo interessant mogelijk in te richten met passende opdrachten.

Ik probeer de betrokkenheid te vergroten door goed te luisteren, hen ontwikkelingskansen te bieden en door oprecht geïnteresseerd te zijn. Maar ik stel ook vragen om hen zelf tot inzichten te laten komen, zo nemen professionals ook hun eigen verantwoordelijkheid. Ik hoop daarmee dat professionals zich op hun gemak voelen bij mij en naar mij toe durven te komen. Dit is ook de reden dat ik, gezien we niet bij elkaar op kantoor werken, probeer om zoveel mogelijk zichtbaar te zijn voor mijn professionals op hun locaties.

Uiteindelijk ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor jouw (werk)geluk! - Hannie Heuker

Driehoeksverhouding: Medewerker – Klant – Octas

Als Businessmanager sta ik in nauw contact met alle partijen. Dit contact is naast digitaal ook fysiek, door regelmatig langs te gaan of door vaste inloopspreekuren op locatie. Dit laatste doe ik regelmatig op locaties waar meerdere Octas collega’s een opdracht uitvoeren. De medewerker kan langslopen indien er een vraag is. Dit maakt het contact makkelijk en laagdrempelig. Ook ben ik hierdoor voor de klant meer benaderbaar en nog meer in staat om de juiste service te leveren.

Het contact kenmerkt zich door naar iedereen te luisteren en te acteren op wat gezegd en gevraagd wordt. Centraal staat de vraag “Hoe ervaren zowel de medewerker als de klant de inzet?’’. Op basis van deze gesprekken is een Businessmanager goed in staat om te bepalen wie op welke opdracht past. De klant krijgt de juiste kandidaat en de medewerker de juiste opdracht.

Veranderingen door thuiswerken

Thuiswerken is in mijn functie behoorlijk aanpassen, het face-to-face contact mis ik. Alle gesprekken vinden telefonisch plaats. Hierbij heb ik frequenter contact. De focus ligt op persoonlijke ontwikkeling en nu ook vooral op de mentale fitheid. Hoe gaat het écht met iemand, het thuiswerken en de thuissituatie? Juist nu is het nog belangrijker om persoonlijke aandacht te geven en te laten weten dat Octas ook nu achter alle medewerkers staat.

Van Fieldmanager naar Businessmanager

Het zal je misschien opvallen; de term Fieldmanager is vervangen door Businessmanager. Waarom? Dat leggen we je graag uit! De term Fieldmanager is beperkt gericht op het werkveld van de professional, terwijl een Businessmanager het werk, dus de business, van zowel de manager als de professional behelst. Omdat dit is wat we altijd al doen, hebben we gekozen voor een passende functietitel.

Tags

  • detachering
  • persoonlijk leiderschap
  • werkgeluk