Terug naar media

Nieuwe vormen van solliciteren, niks is te gek!


Nieuwe vormen van solliciteren, niks is te gek!

Solliciteren aan de hand van een infographic, video of een social mediaopdracht? Deze nieuwe vormen van solliciteren komen steeds vaker voor. Voorheen werden deze methodes alleen nog toegepast in de creatieve industrie, bijvoorbeeld voor functies als Grafisch Vormgever, Visual Designer, enzovoort. Maar wie hip wil zijn moet meegaan met de tijd. Zo maken wij ook steeds vaker gebruik van de nieuwe vormen.

Maar wat houdt het nieuwe solliciteren precies in? Mensen verwachten tegenwoordig meer gevisualiseerde uitingen. Logisch als je bedenkt dat een beeld vaak meer zegt dan duizend woorden. Een motivatiebrief en CV alleen is nu niet meer voldoende. Het gaat ook niet meer alleen om de creativiteit, maar vooral om de presentatie. Laat duidelijk zien wie jij bent als persoon en waarom een bedrijf jou moet aannemen.

Social media opdracht

De sollicitatievorm waarbij gesolliciteerd wordt aan de hand van een social mediaopdracht wordt niet zo snel worden gebruikt binnen de financiële sector waar wij ons op richten. Sterker nog, deze sollicitatiemethode wordt over het algemeen alleen toegepast binnen de entertainmentindustrie en de grafische sector. Organisaties als XITE, MTV, of vtwonen maken gebruik van deze sollicitatievorm. Zo was XITE vorig jaar op zoek naar een nieuwe VJ voor het festivalseizoen. Wie de nieuwe VJ voor deze tv-zender wilde worden, moest een aantal opdrachten uitvoeren via social media.

Video

Doordat iedereen een mobieltje heeft met steeds beter worden camera’s en bewerkingsapps neemt het gebruik daarvan toe. Video is daardoor een goede optie als sollicitatiemethode. Van alle nieuwe sollicitatievormen, maken wij het meest gebruik van een sollicitatievideo. In zo’n video wordt in het kort vertelt wie iemand is, wat hij/zij doet en waarom juist hij/zij de beste kandidaat is. Tijdens een sollicitatievideo ‘verkoopt’ de kandidaat zichzelf aan het bedrijf.
Voordat de video naar de opdrachtgever wordt gestuurd, gaat er eerst nog een proces aan vooraf.

De kandidaat krijgt de vraag om een sollicitatievideo op te nemen. Hiervoor ontvangt de kandidaat van ons tips over onder andere hoe hij/zij in beeld moet staan; denk aan een neutrale achtergrond, een open houding en netjes rechtop staan in plaats van leunend tegen een muur. Maar ook welke onderwerpen benadrukt moeten worden en wat de kandidaat qua kleding het beste aan kan doen. Bovendien moet er ook worden opgelet dat er bij het filmen genoeg licht is en dat er niet teveel achtergrondgeluid aanwezig is. Een andere tip die wij altijd meegeven is ‘bereid de pitch goed voor’. Uiteindelijk is voorbereiding het halve werk. En tot slot is het van belang dat de kandidaat enthousiasme uitstraalt en zijn motivatie goed weet over te brengen. Als al deze stappen zijn doorlopen, ontstaat er een goede video.

Wanneer de pitch is opgenomen, wordt deze eerst door ons beoordeeld. Mocht deze niet in orde zijn, dan geven wij hier feedback op. Is de video goedgekeurd? Dan maken wij de video op voor verzending aan de opdrachtgever. Er is maar één kans voor een eerste indruk. Een video laat beter dan een schriftelijke CV zien wie iemand is. Het is een mogelijkheid om meer te overtuigen en jezelf te laten zien. Voor een opdrachtgever is het een mooie manier om sneller in te schatten of iemand past bij een opdracht.

“Wij vermijden zoveel mogelijk lange en saaie teksten”

Infographic

Ook bij het plaatsen van vacatures hebben de nieuwe vormen van solliciteren invloed. Wij kregen van kandidaten te horen dat zij meer getriggerd werden als zij een afbeelding zien op social media bij een vacature. En daarnaast viel het ons op dat wij meer reacties kregen als wij een afbeelding plaatste bij de vacature zelf. Naar aanleiding van onze bevindingen hebben we besloten om ‘saaie en lange’ teksten zoveel mogelijk te vermijden. Wij maken voor sommige vacatures dan ook gebruik van een infographic. Een infographic is een andere woord voor een informatieve illustratie. Elementen als beelden en korte teksten zijn zichtbaar in de infographic. De veelal eenvoudige teksten dienen als ondersteuning van de afbeeldingen.

Om de vacature voor iedereen aantrekkelijker te maken, worden elementen uit de functie visueel weergeven. Een kandidaat krijgt dan sneller het besef wat er allemaal mogelijk is. Misschien worden dingen zichtbaar waar eerst niet aan gedacht werd bij een platte tekst, zoals waar de kandidaat bijvoorbeeld naartoe kan groeien met de functie. Met een infographic willen wij niet alleen laten zien waar de kandidaat staat. Maar ook wat de benodigde ervaringen moeten zijn en wat wij als werkgever te bieden hebben.

Een groot voordeel van infographics is dat een kandidaat nu niet veel meer hoeft te lezen. Middels de afbeelding kan hij/zij snel zien wat er gevraagd wordt en wat de mogelijkheden zijn in een functie. Met andere woorden; aan de hand van weinig tekst en veel plaatjes wordt in één overzicht de inhoud van de vacature duidelijk.

Tips en ideeën zijn welkom

Tot nu toe krijgen wij leuke reacties op de nieuwe sollicitatievormen en daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee. Misschien dat jijzelf al op één van bovengenoemde manieren hebt gesolliciteerd of dat je in de toekomst op zo’n manier gaat solliciteren. Heb jij nog tips of ideeën om solliciteren leuker te maken? Wij horen het graag!