Terug naar media

Wat doen wij met al die data?


Je denkt misschien wat hebben Big data en de recruitmentbranche met elkaar gemeen? Meer dan je in eerste instantie zou denken! Voordat we er dieper op in gaan, leggen we je eerst iets meer uit over Big data en Data analytics.

Big data

Want wat verstaan we nu precies onder Big data? Ondanks dat dit inmiddels een veel gehoorde term is, bestaat er tot op heden nog steeds geen algemene definitie voor. Want wanneer noem je iets Big data? Wat voor de één ‘Big’/veelomvattend is kan voor een andere weer gemiddeld zijn. Zo is bijvoorbeeld de één van mening dat de term Big data pas geldt als alle data niet meer op één pc past. En de ander vindt dat data pas Big wordt als gigabytes van meerdere servers worden overschreden.

In het algemeen is data niet bijzonder, sterker nog, het is overal en altijd aanwezig. Data is namelijk een verzamelnaam voor: video, audio, beeld, tekst en cijfers. In het kort; het zijn dus de gegevens van elk bedrijf. Data wordt pas onderscheidend als een bedrijf in staat is om analyses te maken van deze gegevens, zodat een organisatie conclusies hieraan kan verbinden of op basis waarvan bedrijven verbeteringen in hun bedrijfsvoering kunnen doorvoeren.

Data analytics

Naast Big data zoomen we ook nog even in op de term Data analytics. Met Big data kan Data analytics worden uitgevoerd. Bij Data analytics wordt gekeken naar de data middels een statistische methode om nieuwe inzichten op te doen. Zodat de prestaties van een bedrijf in de toekomst verbeterd kunnen worden. Bijvoorbeeld een recruitmentbureau dat besluit te stoppen met het recruiten van starters, omdat uit analytische gegevens is gebleken dat senioren meer ervaring bezitten en meer in trek zijn. Om als bedrijf binnen de financiële sector mee te kunnen gaan in alle ontwikkelingen, moeten ook wij onze data goed analyseren. En naast dat dit van belang is voor onze bedrijfsvoering, zien we ook dat andere bedrijven en sectoren zich hier steeds meer op richten. Dit blijkt onder andere uit de grote opkomst van vacatures als; Business Analist, Data Analist en Financial Analist.

Data in recruitment

Je kan dan ook zeggen dat de recruitmentbranche door de jaren heen ontzettend is verandert door de verzameling van data. Waar het ooit begon met het werven van de juiste kandidaten. Gaat het er tegenwoordig steeds meer om hoe een bedrijf ervoor kan zorgen dat specifieke kandidaten op een zo efficiënt mogelijke manier bij hun terecht komen.

Wat maakt data in de recruitmentsector zo belangrijk? Heel simpel, het is van belang om te weten wie de kandidaten zijn, waar zij vandaan komen en waar zij naar opzoek zijn. Hoe meer een bedrijf weet, hoe beter en gerichter zij de kandidaten kunnen benaderen. Door het verzamelen van klantgegevens in onder andere ons Applicant Tracking System (ATS), leren wij van onze data.
Bijvoorbeeld via de sollicitaties die wij van de kandidaten ontvangen in jobalerts. Doordat een kandidaat daar zijn gegevens achterlaat, krijgt de recruiter meteen al de kans om gerichtere vragen te stellen. Maar zo kunnen wij bijvoorbeeld precies per periode zien hoeveel kandidaten wij bij bepaalde opdrachtgevers geplaatst hebben.

“Hoe meer wij weten, hoe beter ons resultaat is”

 

Bron: http://www.maxtel.com.co/redes-de-datos

Haal meer uit je resultaat

Bedrijven die goed gebruikmaken van hun data, halen veel meer uit hun resultaten! Daarom is het voor ons noodzakelijk dat wij inzicht blijven houden in de wensen en behoefte van onze opdrachtgevers, professionals en kandidaten. Als wij dit niet doen, lopen wij het risico dat wij niet goed op de hoogte zijn van wie onze doelgroepen zijn. Hierdoor zijn we niet efficiënt en kunnen we minder goed onze verschillende doelgroepen bedienen. Om dit te voorkomen houden wij wekelijks cijfers bij van de verschillende social mediakanalen, backofficesystemen en Google Analytics. Hoe meer wij weten, hoe beter ons resultaat is.

Wat doen wij met data?

Waar komen onze kandidaten vandaan? Zitten zij op Twitter, LinkedIn, Facebook, Instragram of maken zij gebruik van een jobalert? Doordat wij wekelijks cijfers bijhouden bepalen we niet alleen wat voor campagnes wij laten draaien. Maar wordt er ook nagedacht over waar wij de campagnes gaan inzetten. Als wij bijvoorbeeld onze social media monitoren, dan kunnen wij zien wie ons volgen. Het zou namelijk zonde zijn als wij een campagne laten lopen in Twitter, terwijl de (potentiële) kandidaten zich meer bevinden op Facebook. Ook kunnen we door kennis van onze doelgroepen ons bereik nog verder vergroten. Dit doen wij bijvoorbeeld door de doelgroep aan te spreken met een boodschap die specifiek op hun is afgestemd.

De voorbeelden die hier staan weergeven zijn natuurlijk niet de enige manieren om te bepalen waar doelgroepen zich bevinden en hoe ze aangesproken moeten/willen worden. Er zijn nog meer opties mogelijk, hoe je het beste kan inspelen op de doelgroep. Doordat wij data bijhouden met analytics, weten wij wat er speelt. We kunnen zien welke blogs, interviews en posts op social media goed lopen en ook hoe de doelgroep hierop reageert. Doordat wij deze data bijhouden kunnen wij in de toekomst goed inspelen op wat voor soort berichten we op social media moeten plaatsen. Uiteindelijk willen we weten hoe wij het snelst een bepaalde doelgroep kunnen bereiken aan de hand van de verzamelde data. Zo groeit niet alleen de data van Octas, maar heel Octas.